 | |  |
DaveLbc
|
01.03.2012 18:52 -
Spojení PSA a GM?
|
|

|
Neobvyklé spojení: aliance mezi PSA a GM-
GM i PSA spojuje stejný problém: ztráty v Evropě. Nyní prý zvaují monost sdílet své potíe společně. Podle médií jednají o vytvoření aliance. Bylo by ale omylem vykládat si to jako monost majetkového propojení obou společností. Jaký by to mělo smysl?
Ve začalo, kdy francouzský ministr práce Xavier Bertrand naznačil, e jej nejvyí výkonný předseda PSA Philippe Varin informoval o jednání PSA s GM o moné alianci. Cílem údajně je iroká výrobní aliance obou společností ve snaze sníit ztráty v Evropě a dosáhnout niích výrobních nákladů na celém světě.
GM v Evropě zápasí se svou neziskovou značkou Opel a dvojka evropského trhu PSA hledá partnera u řadu let. Prodej PSA v roce 2011 v Evropě klesl v porovnání s rokem 2010 o 8,8 % na 1,68 milionů vozů, zatímco prodej GM se propadl o 1,9 % na 1,17 milionů vozů. Přitom ale prodej Volkswagenu v Evropě vzrostl o 7,8 % na 3,17 milionu. Právě tyto dvě společnosti tedy podle médií jednají o strategickém spojenectví. Spojení těchto dvou partnerů ale trochu postrádá logiku - ze dvou ztrátových firem se stejným výrobním programem a trpícími stejnými problémy se zisková udělá jen těko.
Logickým partnerem PSA by byl Fiat. S tím řadu let spolupracuje při výrobě uitkových aut. Úvahy o moném propojení nedávno vyvolalo, kdy nejvyí éf Fiatu Sergio Marchionne v Detroitu řekl: e je připraven pokračovat v konsolidaci, z ní by v Evropě vzela dalí automobilová společnost konkurující svou velikostí Volkswagenu. Pokud spojíte dva evropské hráče, dostanete správnou odpověď kdo by byl správným partnerem. Při pouití této matematiky jsou monosti omezené. Společný podíl Fiatu a PSA na evropském trhu by byl 19,6 %, co se alespoň blíí 23,9 % giganta jménem Volkswagen.
Blíe k cíli ale vede vlastně jen jediná kombinace, a tou je spojení PSA s GM. Jejich kombinovaný podíl by byl 19,9 %. Peugeot a Opel (GM) v Evropě trápí nadvýroba a nevyuité výrobní kapacity - Opel má v Evropě 11 továren a PSA dokonce 12. Přitom čelí potřebě bolestné restrukturalizace brzděné militantními odbory. Oba přitom trpí příli velkou závislostí na stagnujícím trhu EU.
Známý analytik Max Warburton konstatuje: "PSA a Opel se nemohou nezávisle rychle restrukturalizovat. Nevidím ádný důvod, proč by spojení PSA s Opelem mělo urychlit proces uzavírání továren." Smysl není jasný ani z hlediska modelové skladby - klíčové modely Opelu jsou přímými konkurenty klíčových modelů Peugeotu a Citroenu.
V zadluené eurozoně je pro automobilky stále obtínějí dosahovat hospodárného objemu výroby a prodeje. Prodej aut se v Evropě v loňském roce ve srovnání s rokem 2007 sníil o 13,8 % a výroba se ve stejném období propadla o 18,9 %. Přitom ani tehdy, před globální recesí, výroba nedosahovala projektované úrovně. Produkce Opelu/Vauxhallu od té doby poklesla o 31,4 %, zatímco výroba PSA se sníila o 10,6 %. Podle LMC Automotive Opel s Vauxhallem vyuívá 74 % své výrobní kapacity a PSA dokonce jen 62 %. Přitom podle Ferdinanda Dudenhoffera ze střediska CAR na universitě Duisburg-Essen automobilky pracující na méně ne 90 % kapacity nemůe být ziskovou.
Větina analytiků se shoduje, e automobilový průmysl v Evropě je zralý na sniování objemu výroby řadu let. Jak GM v případě své evropské pobočky Opelu, tak PSA budou muset propoutět zaměstnance a zavírat závody aby přeily na trhu, jen se uprostřed stagnující regionální ekonomiky zmenuje kvůli slabé důvěře spotřebitelů. Jene automobilky v Evropě musí čelit silným odborům a odporu vlád proti ruení pracovních míst. Snahu GM o prodej Opelu v průběhu bankrotu mateřské firmy v USA v roce 2009 zmařily odbory a kancléřka Merkelová.
Trvalý ekonomický pokles oslabil finanční kondici automobilek. Podnikání GM v Evropě dosáhlo loni ztráty 747 milionů dolarů před zdaněním. Opel samotný v roce 2011 vykázal ztrátu 528,2 milionu eur, přestoe po restrukturalizaci v roce 2010 se předpokládalo, e u skončí s nulovým výsledkem. Výkonný éf GM Dan Akerson říká, e GM by při stabilizaci Opelu mělo kombinovat snahy o sníení nákladů s lepím nastavením výroby vůči poptávce. PSA slibuje více méně to samé, protoe jeho provozní zisk z podnikání s automobily se z 621 milionů eur v roce 2010 přesunul za rok 2011 do ztráty 92 milionů eur. Kapitálová hodnota PSA se za posledních 12 měsíců sníila o 50 %, take trní hodnota je 3,4 miliardy eur. éf PSA Varin dokonce minulý týden oznámil plán prodat aktiva v hodnotě 1,5 miliardy eur kvůli sníení dluhu, který v prosinci dosahoval 3,4 miliardy eur.
Těko můe při jednáních jít o výrobní alianci mimo Evropu, protoe GM, Peugeot a Citroen mají na rozvíjejících se trzích jako jsou Indie, Čína a Latinská Amerika své vlastní cíle a vlastní partnery. Jedinou moností by byl návrat PSA do USA s pomocí GM. Severoamerický trh PSA v roce 1992 po 33 letech opustilo.
Jakákoli aliance francouzské automobilky ale bude vyadovat souhlas rodiny Peugeotů, která má pod kontrolou rozhodujících 30 % akcií. Experti se proto domnívají, e případné spojenectví mezi GM a PSA nemůe jít dále ne ke sdílení technologií - vozidel a dílů - ne na kapitálové propojen. Obě společnosti by nezávisle rozhodovaly o své pracovní síle a svých problémech s objemem výroby. Na základě partnerství by obě automobilky společně vyvíjely motory, převodná ústrojí a celá vozidla, která by prodávaly pod svými značkami.
Ian Fletcher, analytik z IHS Global Insight v Londýně tipuje, e by se jednání mohla soustředit na společný vývoj například motorů, převodovek a architektury vozidel, která se i nadále budou prodávat pod vlastními značkami. Tento vztah by mohl být efektivní, ale největí problémy týkající se jejich pracovní síly a kapacity výroby si budou muset vyřeit nezávisle.
Dave Cole, emeritní předseda Centra pro automobilový výzkum a předseda společnosti Auto Harvest v Ann Arboru v Michiganu, neočekává, e by spolupráce mezi Opelem a PSA mohla jít nad rámec sdílení technologií. Upozorňuje, e průmysl vstoupil do období kdy kadý jedná s kadým o způsobech jak sníit náklady a zkrátit čas na vývoj. Drahé je udělat cokoli. Vzhledem ke stále přísnějím předpisům z hlediska hospodárnosti a emisí na celém světě se automobilky snaí splnit standardy různými cestami. Problém je v tom, e neznáme jasná řeení. Mohly by to být hybridy, vznětové motory, elektromobily. A tak se kadý snaí pracovat na vem. Myslím, e budeme svědky různých způsobů spolupráce.
Dohody zaloené na sdílení technologií se ukazují jako úspěné. Přináejí větí efektivitu, ani zasahují do činnosti automobilek. GM po celém světě působí v řadě společných podniků a četná partnerství PSA zahrnují společný vývoj motorů s BMW a Fordem, stejně jako vyuívání elektrického vozidla a SUV od Mitsubishi, výrobu malých aut s Toyotu a produkci LUV s Fiatem.
Partnerství PSA s GM by mělo smysl, řekl Sascha Gommel, analytik z frankfurtské Commerzbank, a dodal: PSA a Opel jsou v obtíné situaci nebo jeho konkurenti Volkswagen a Renault-Nissan mohou vyrábět větí mnoství vozidel a tak mají výhodu.
Ve skutečnosti GM ani PSA vzájemná jednání dosud nepotvrdily. GM uvedlo, e vede běné rozhovory s jinými společnostmi v rámci automobilového průmyslu, ale dosud nemá k čemu se vyjádřit. Společnost PSA uvedla, e zvauje předkládané spolupráce a aliance a diskuse probíhají, ale neuvedla konkrétní automobilku.
CO S TOHO VZNIKNE? |
| |
| |
|
|