 | |  |
tomix
|
07.02.2012 19:45 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
|

|
Nechci nikomu brát iluze o dieslu Ale bohuel
Kvalita nafty a aditiva
Větinou prospěná, někdy skoro povinná
ROLE ADITIV DO NAFTY VZRŮSTÁ. ZA POSLEDNÍCH DESET LET SE NAPŘÍKLAD TŘIKRÁT ZVĚTILY PRACOVNÍ TLAKY VSTŘIKOVACÍCH ZAŘÍZENÍ, KTERÉ NAFTU DO SPALOVACÍCH PROSTOR NAVÍC ENOU MNOHEM JEMNĚJÍMI TRYSKAMI A S DALEKO PŘESNĚJÍM DÁVKOVÁNÍM. SAMOTNÁ NAFTA JE VAK STÁLE TÉMĚŘ STEJNÁ A VE SVÉM ZÁKLADNÍM SLOENÍ PRO SOUČASNÝ STAV TECHNIKY STĚÍ VYHOVUJÍCÍ.
Dokonce lze říci, e pro samotná vstřikovací a vysokotlaká čerpadla (systému CR) bývala nafta dříve dokonce lepí. Mívala toti v sobě daleko více síry a vysokovroucích podílů olejovitého charakteru, čemu později učinily přítr ekologické tlaky. Kdy nafta přestala být dostatečně mazivá sama o sobě, byla normována procedura pro měření mazivosti a poadavek na její minimální hodnotu zaveden do normy EN 590. No a ten je s hodnotou HFRR 460 microm stejný od roku 1996 do současnosti. V roce 1996 přitom jetě neexistovala ádná moderní vysokotlaká vstřikovací zařízení, radiální čerpadlo padlo
Bosch VP44 a první Common Rail (Bosch CP1) přily v roce 1997, systém pumpa-tryska pro motory od Volkswagenu pak o rok později. Konstruktéři mnohých vysokotlakých zařízení přitom doufali, e se při novelizaci normy podaří prosadit lepí mazivost, alespoň HFRR 400. Jeliko se tak nestalo, je dnes uivatel moderního dieselu nucen starat se sám. Mazivost přitom není jediná vlastnost nafty, která si zaslouí vylepení.
Individuální aditivace dává jistotu
Nafta z rafinérie svými základními vlastnostmi obvykle více či méně těsně vyhovuje poadavkům normy. Je to dáno jednak její základní jakostí, vytvářené technologií zpracování ropy, jednak zulechujícími chemickými přípravky, které do ní pro zlepení jednotlivých vlastností přidává sama rafinérie. Přípravků, říkejme klidně aditiv, tam vak dávají vdy jen nezbytné minimum, české i zahraniční rafinérie toti sledují pouze splnění normy a ekonomiku výroby, nic jiného.
Některé petrolejářské značky, neboli řetězce čerpacích stanic, se chlubí nadstandardní kvalitou paliv, pro co zavádějí různé obchodní značky -třeba V-Power Diesel, Diesel TOP Q nebo Alpin Diesel. Vlastní kvalitnějí naftu si samozřejmě nevaří, do té normální z rafinérií vak přidávají vlastní aditiva. Na českém trhu tuto takzvanou povýrobní aditivaci pohonných hmot prokazatelně provádějí značky Benzina, Čepro (sítě čerpacích stanic Euro Oil) Shell a OMV. Jejich pohonné hmoty poskytují lepí ochranu vstřikovacího systému a díky zvýenému cetanovému číslu i vyí výkon a tií chod motoru. Ani u nich vak nemáte jistotu, e vám a vaemu motoru poskytnou maximum moného. Z hlediska ekonomiky je toti dávkování aditiv nastaveno tak, aby při průměrné jakosti nafty nakupované z rafinérie vedlo k dosaení poadovaných vlastností. Rozptyl důleitých parametrů nafty mezi jednotlivými aremi můe přitom být celkem značný, velkou roli hraje také původ a jemu odpovídající kvalita zpracovávané ropy. Přitom je běné, e rafinérie nezpracovává pouze jediný druh ropy, u proto, aby nebyla závislá jen na jednom dodavateli.
I do českých rafinérií proudí ropa z Ruska a ropa z Ingolstadtu. Někdy se proto podaří uvařit naftu třeba s mazivostí 300 microm, jindy je na samé hranici normy (460 microm). Podobné je to i se zimními vlastnostmi: jedna are má třeba hranici filtrovatelnosti -26 °C, zatímco jiná sotva plní zákonný poadavek -20 °C. Pokud se jednotná dávka aditiv musí poprat se základní naftou horí jakosti, pak samozřejmě i výsledné parametry paliva jsou oproti očekávání slabí. Uivatel, který si aditivum dávkuje přímo do nádre a chce pro svůj motor to nejlepí, je v případě pochybností o jakosti paliva můe klidně i dvojnásobně předávkovat. Psychologickým aspektem individuální aditivace pak je, e jen u toho, co si do nádre sami nalijete, máte jistotu, e to tam skutečně je.
Aditiv se nebojte
Na trhu dostupná aditiva jsou obvykle multifunkční, co znamená, e kromě lepí ochrany palivového systému nabízejí také tií chod a vyí výkon díky zvýení cetanového čísla, zabraňují korozi a tak dále. Soupis vech přínosů dobrého multifunkčního aditiva najdete na dalí straně. Kvalitní aditiva poznáme také podle toho, e se dělí na zimní a letní. V létě je toti potřeba více detergentních (čisticích) sloek, zatímco v zimě oceníte depresant sniující teplotu, při ní dochází k ucpání palivového filtru. Mnozí se individuální indiaditivaci brání s tím, e ji v návodu k obsluze zakazuje výrobce automobilu. Třeba takové BMW má nápis no additives přímo na víčku palivové nádre. Tento stav je vak dán pouze tím, e neexistují ádné normy stanovující parametry aditiv - nikde není řečeno, co to vlastně aditivum do nafty je. Proto si výrobce automobilu nemůe vzít zodpovědnost za různé kouzelné vodičky, je by také mohli různí podnikavci bez potřebného výzkumného zázemí chtít do nafty přidávat.
Absurdnost zákazu kvalitních aditiv si vak uvědomíme nejlépe tehdy, zjistíme-li, e v maloodběratelských baleních se často nacházejí tyté základní komponenty, které jí od daných výrobců odebírají rafinérie či řetězce čerpacích stanic pro povýrobní aditivaci pohonných hmot. Kdo by tak chtěl brát zákazy v návodech k obsluze váně, musel by se vyhnout i vem lepím prodejcům pohonných hmot, určitě Benzině, Shellu a OMV.
V případě poruchy vstřikovacího zařízení v záruční době je často prováděn rozbor paliva v nádri automobilu, aby se posoudila oprávněnost garančního nároku.
A pokud nafta není v pořádku, nese náklady zákazník. Můe je vymáhat z prodejce nekvalitních pohonných hmot, jeho vak nejdříve musí usvědčit odběr nevyhovující nafty u jeho stojanů. To se často vinou obměny paliva v tancích nepodaří, a i kdyby ano, soudní spor bývá vleklý a svých peněz se jen tak nedočkáte. Zkuenosti s kvalitními aditivy napovídají, e byste museli natankovat opravdu hodně patnou naftu, aby její sledované parametry přídavek aditiva neupravil do normou vyadovaných mezí.
Zachrání před průvihem
Nejčastějí vadou nekvalitních naft prodávaných různými neznačkovými bývá čerpacími stanicemi nedostatečná mazivost (často nejde o naftu, ale o jiný ropný produkt s podobným koncem destilace) a volná voda v ní obsaená.
Zajímavé je, e nejlepí aditiva dokáí zcela zásadně omezit rezivění v přítomnosti vody a umoní tak vstřikovacímu zařízení přestát i to, co jinak znamená jeho jistou a okamitou smrt. Motoristé, kteří se na svých cestách nedokáí vyhnout tankování u neznačkových malých čerpacích stanic, by měli kvalitní aditivum pouívat takřka povinně.
Dalí skupinou motoristů, kterým pouívání aditiv uetří hodně starostí a peněz, jsou uivatelé vozů se systémem Common Rail od značky Delphi. Jejich seznam je uveden níe. Ta toti poívá velmi choulostivou konstrukci vysokotlakého čerpadla s vačkovým kroukem, která je pravidelným čtenářům AutoDieselu dobře známá. Kadé zlepení mazivosti nafty citelně oddálí konec ivotnosti, kdy se čerpadlo začne zadírat a takto vzniklé kovové pony obvykle znehodnotí i vstřikovače.
Zatímco třeba u Fordu Mondeo TDCi jezdícího na naftu základní jakosti k této závadě dojde zhruba po 80 tisících km, tak vozy jezdící na naftu nadstandardní jakosti (nejlépe individuálně aditivovanou) často přeijí 200 tisíc km bez investic do vstřikovacího zařízení.
O aditivech pravidelně
Pouívání aditiv lze doporučit i majitelům starích jednoduích dieselů, u nich je dalí prodlouení ivotnosti ádoucí z důvodu značné porce najetých kilometrů a také u nich bývá velmi citelné sníení hlučnosti zásluhou zvýení cetanového čísla. Ji v samotné normě ČSN EN 590 se praví, e přísady do nafty jsou povoleny. My bychom řekli, e přímo doporučeny.
doporuJe koda, e větina motoristů o nějakém přídavku do nafty uvauje pouze s příchodem mrazů k zachování mobility vozidla.
Toto mylení je potřeba změnit, proto se problematice dieselových aditiv budeme od nynějka pravidelně věnovat. Do přítího čísla chytáme test vybraných multifunkčních dieselových aditiv dostupných na českém trhu, který pro nás ve svých laboratořích provede Ústav paliv a maziv.
KOMU ADITIVA ROZHODNĚ PROSPĚJÍ Ford Mondeo/Transit 2,0, 2,2 a 2,4 TDCi, Jaguar X-Type 2,0 a 2,2d, Renault/Nissan 1,5 dCi, Kia Carnival a Hyundai Teracan 2,9 CRDi, Ssang Yong Rexton/Rhodius 2,7 XDi, Kiron/Action 2,0 XDi.
CO NABÍZEJÍ NEJLEPÍ ADITIVA
* Zvýení cetanového čísla a o pět jednotek
Čím vyí cetanové číslo, tím ochotněji a rychleji se vstříknutá nafta vznítí. Výsledkem je snazí startování studeného motoru, nií hlučnost, ochotnějí vytáčení, vyí výkon, následně často také nií spotřeba paliva. Norma udává minimální cetanové číslo 51, konstruktéři moderních dieslů by se přitom vůbec nezlobili, kdyby bylo vyí. Tento parametr aditivované nafty je tím, co motorista nejvíce pocítí.
* Udrení čistoty vstřikovacího systému i trysek
Detergenty v aditivech fungují na principu sníení smáčivosti kovových povrchů. Tím na nich nemohou ulpívat úsady a čerpadla i trysky zůstávají čisté. Více detergentů je potřeba přidávat v průběhu letního provozu, kdy je nafta více tepelně namáhána, a má proto větí sklon k tvorbě úsad.
* Ochranu palivového systému před korozí
Ke korozi v palivovém systému dochází za přítomnosti volné vody. Často to znamená okamitou havárii vstřikovacího zařízení. Moderní aditiva překvapivě dobře dokáí zabránit korozi kovových povrchů v přítomnosti vody, take její malé mnoství můe vstřikovacím zařízením projít, ani by nadělalo větí kodu.
* Sníení pěnivosti
Omezení pěnění nafty usnadňuje tankování, ale má i význam v ochraně vstřikovacího systému. U mnoha dneních automobilů se toti poměrně hodně paliva vrací do nádre, navíc při relativně vysoké teplotě - i kolem 120°C. Následkem toho také dochází k pěnění a provzdunění nafty. A taková, světe, div se, citelně hůře mae.
* Zlepení mazivosti nafty
Tento důleitý parametr zlepují pičková aditiva skutečně citelně. Byl naměřen i případ, kdy po přídavku aditiva dolo ke zlepení mazivosti měřené metodou HFRR z 460 microm na 225 microm, co je snem kadého vstřikovacího zařízení.
* Sníení teploty filtrovatelnosti
Zimní aditiva obvykle obsahují depresanty, co jsou modifikátory krystalické struktury parafínů. Někdy jsou pouívány také přísady zabraňující usazování vysráeného parafinu na dně palivové nádre. Dlouhou dobu platila překvapivá věc, e kvalitní a funkční depresanty při teplotách pod nulou samy tuhly. A nyní se podařilo vyvinout některá aditiva, je ani při vlekých mrazech "nezamrznou" a jsou pouitelná, i kdy je necháte přes noc v autě.
* Stabilizace nafty, prodlouení skladovatelnosti
Tato vlastnost moderních aditiv bude zejména důleitá a bude povinný dvou-, postupně pěti- a moná a desetiprocentní rostlinný podíl v naftě. MEŘO toti trpí oxidací i vlivy ultrafialového záření.
_________________ |
| |
| |
|
|