| | |
06.02.2012 19:25 -
Zimní nafta nezamrzá?
|
2448392
|
|
myneur
|
Město: Praha, Auto: Citroën C5 III (X7) 2.2 HDi 16V 204k (150kW) Tourer | Počet příspěvků: 310 |
|
|
Jak je to s naftou, která se tankuje v CZ v zimě. il jsem v domnění, e od prosince nebo ledna musí benzínky prodávat naftu, která vydrí nějakou rozumnou zimu (jakou?).
O víkendu na horách, po dvou nocích, kdy mohlo být a -25 jsem nenastartoval. Nová baterka, auto týden po diagnostice v Citroënu, kde by předpokládám patný haviče oznámili, take asi zamrzlá nafta. Po dvou hodinách ve vyhřívané garái (přemluvili jsme domorodce) naskočilo jak fík.
Kde tankovat? Jak poznat do kdy nafta vydrí? Jak se proti tomu bránit nebo jak se pojistit, kdy vím, e auto bude stát pár dní v ultramrazu?
Díky
Jak je to s naftou, která se tankuje v CZ v zimě. il jsem v domnění, e od prosince nebo ledna musí benzínky prodávat naftu, která vydrí nějakou rozumnou zimu (jakou?).
O víkendu na horách, po dvou nocích, kdy mohlo být a -25 jsem nenastartoval. Nová baterka, auto týden po diagnostice v Citroënu, kde by předpokládám patný haviče oznámili, take asi zamrzlá nafta. Po dvou hodinách ve vyhřívané garái (přemluvili jsme domorodce) naskočilo jak fík.
Kde tankovat? Jak poznat do kdy nafta vydrí? Jak se proti tomu bránit nebo jak se pojistit, kdy vím, e auto bude stát pár dní v ultramrazu?
Díky
|
|
06.02.2012 19:28 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448393
|
|
alx
|
Město: Hostovlice, Auto: Citroën C5 III (X7) 2.2 HDi 16V 204k (150kW) Tourer | Počet příspěvků: 1278 |
|
|
Je to jednoduche, never pumpam a aditivuj si v zime sam. Doporucuji procist si tuto diskuzi: .link.
Je to jednoduche, never pumpam a aditivuj si v zime sam. Doporucuji procist si tuto diskuzi: http://www.c5club.cz/diskuze/motor-prevodovka-vyfukovy-system/167118-aditiva-do-nafty/
|
|
06.02.2012 19:39 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448395
|
|
Mikra
|
Město: Velké Hamry, Auto: Citroën C5 II 2.2HDi 16V 125kW Exclusive Break | Počet příspěvků: 3730 |
|
|
Před dvěma lety jsem měl podezření na zamrzlou naftu. Na Benzině mi předloili certifikát s textem, e nafta je zimní, co znamenalo do -20. To je myslím limit, který nařizuje nějaký zákon, nebo předpis. Já měl natankováno s aditivací VIF a tak jsem pomocí laboratorního teploměru a domácího mrazáku udělal vlastní test. Nafta při teplotě -24°C byla krásně řídká a tekutá, jen láhev byla řádně omrzlá. Z venku. Nakonec se ukázalo, e můj problém byl ve pinavém palivovém filtru, který předchozí majitel (Citroen ČR) nevyměnil patrně celých 60t km. K tomu mých 15t km a byl jsem na hodnotě, která by snesla nejméně 2 výměny filtru.
Proto se přikláním k názoru, e nafta nezamrzá. Ale bez aditiv, a u vlastních, nebo přímo přidaných do nafty dodavatelem, se při nízkých teplotách vyloučí v naftě parafin a ten ucpe palivový filtr. Aditiva zabraňují vyloučení parafinu, ale nefungují jako nemrznoucí směs. Říká se tomu "filtrovatelnost nafty". Přidáním aditiv sníím teplotu, při které se parafin vylučuje.
Před dvěma lety jsem měl podezření na zamrzlou naftu. Na Benzině mi předloili certifikát s textem, e nafta je zimní, co znamenalo do -20. To je myslím limit, který nařizuje nějaký zákon, nebo předpis. Já měl natankováno s aditivací VIF a tak jsem pomocí laboratorního teploměru a domácího mrazáku udělal vlastní test. Nafta při teplotě -24°C byla krásně řídká a tekutá, jen láhev byla řádně omrzlá. Z venku. Nakonec se ukázalo, e můj problém byl ve pinavém palivovém filtru, který předchozí majitel (Citroen ČR) nevyměnil patrně celých 60t km. K tomu mých 15t km a byl jsem na hodnotě, která by snesla nejméně 2 výměny filtru.
Proto se přikláním k názoru, e nafta nezamrzá. Ale bez aditiv, a u vlastních, nebo přímo přidaných do nafty dodavatelem, se při nízkých teplotách vyloučí v naftě parafin a ten ucpe palivový filtr. Aditiva zabraňují vyloučení parafinu, ale nefungují jako nemrznoucí směs. Říká se tomu "filtrovatelnost nafty". Přidáním aditiv sníím teplotu, při které se parafin vylučuje.
|
|
06.02.2012 19:44 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448401
|
|
9000petr
|
|
|
Nafta nezamrzne ale voda a ten dalí pančovaný sarajt do nej zamrzne...
Nafta nezamrzne ale voda a ten dalí pančovaný sarajt do nej zamrzne...
|
|
06.02.2012 21:17 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448446
|
|
jope
|
Město: Cheb, Auto: | Počet příspěvků: 21 |
|
|
Podle pracovníků pump,je povinnost ze zákona,od 15.11,nabízet tzv.zimní naftu.
Musí být filtrovatelná do -20°C.
Ale opravdu se vyplatí aditivovat!
Podle pracovníků pump,je povinnost ze zákona,od 15.11,nabízet tzv.zimní naftu.
Musí být filtrovatelná do -20°C.
Ale opravdu se vyplatí aditivovat!
|
|
06.02.2012 21:22 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448455
|
|
Darja
|
|
|
jo, nae firemní benzínka taky údajně má zimní naftu.... heh a vechna auta, co tam tankovala, tak zamrzla... kdy jsme to řeili, tak nám bylo řečeno, e to nejni moný...
Doporučuju aditivovat, není to tak drahý a člověk má jistotu... e nepojede do práce ráno busem
jo, nae firemní benzínka taky údajně má zimní naftu.... heh a vechna auta, co tam tankovala, tak zamrzla... kdy jsme to řeili, tak nám bylo řečeno, e to nejni moný...
Doporučuju aditivovat, není to tak drahý a člověk má jistotu... e nepojede do práce ráno busem :-)
|
|
06.02.2012 21:29 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448458
|
|
pepik
|
Město: Praha, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v X Break | Počet příspěvků: 69 |
|
|
Neska jsem díky super zimní naftě od Pap Oilu, běel koupit novej filtr..............úplná paráda, byl plnej parafínu
:-))))Neska jsem díky super zimní naftě od Pap Oilu, běel koupit novej filtr..............úplná paráda, byl plnej parafínu:nevim
|
|
06.02.2012 23:14 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448499
|
|
Lovec
|
Město: Frýdek-Místek, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v SX Break | Počet příspěvků: 64 |
|
|
docela dobře je problematika nafty v zimním období posána zde .link.
docela dobře je problematika nafty v zimním období posána zde http://auto.idnes.cz/nafta-pod-20-186-c-tuhne-natankujte-na-horach-a-zkuste-aditiva-p37-/automoto.aspx?c=A090108_120615_automoto_fdv
|
|
07.02.2012 00:37 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448519
|
|
troll
|
Město: Praha, Auto: Citroën C5 I 2.0HDi SX | Počet příspěvků: 269 |
|
|
včera sem bral plnou u globusu. Na stojanu upozornění e nafta je pouze do -24. pro jistotu přidán zimní vif. Ráno bylo -14 a natočil jsem to a na několik docela dlouhých pokusů kdy motor ani po několikerém protočení ani nekyt. (a filtr mam novej) nakonec po chvíli trápení baterky chyt a pak u to běelo i jelo dobře.
včera sem bral plnou u globusu. Na stojanu upozornění e nafta je pouze do -24. pro jistotu přidán zimní vif. Ráno bylo -14 a natočil jsem to a na několik docela dlouhých pokusů kdy motor ani po několikerém protočení ani nekyt. (a filtr mam novej) nakonec po chvíli trápení baterky chyt a pak u to běelo i jelo dobře.
|
|
07.02.2012 18:19 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448671
|
|
DOUFAK
|
|
|
Na OMV maji do mínus -35C MaxMottion = 1l =38,50 kč. Je bezva a peláí,jako střelená.U jsem s ní byl párkrát na Pha-airport.VYNIKAJÍCÍ
Na OMV maji do mínus -35C MaxMottion = 1l =38,50 kč. Je bezva a peláí,jako střelená.U jsem s ní byl párkrát na Pha-airport.VYNIKAJÍCÍ :-d:-d:-d
|
|
07.02.2012 19:16 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448723
|
|
Zbyňa
|
Město: Brno, Auto: Citroën C5 II 2.0HDi 16v SX | Počet příspěvků: 459 |
|
|
Tak to jsi prvni kdo maxmotion chvali ja ji bral jen z toho duvodu, ze benzina daleko, shellu se vyhybam a kdyz uz teda, tak beru lepsi a byl jsem zklamanej co se tyce chodu a reakce na plyn :/ otec ji bral taky nekde a nebyl moc spokojenej..
Tak to jsi prvni kdo maxmotion chvali :-o ja ji bral jen z toho duvodu, ze benzina daleko, shellu se vyhybam a kdyz uz teda, tak beru lepsi a byl jsem zklamanej co se tyce chodu a reakce na plyn :/ otec ji bral taky nekde a nebyl moc spokojenej..
|
|
07.02.2012 19:45 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448731
|
|
tomix
|
Město: Ceska lipa, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v SX Break | Počet příspěvků: 232 |
|
|
Nechci nikomu brát iluze o dieslu Ale bohuel
Kvalita nafty a aditiva
Větinou prospěná, někdy skoro povinná
ROLE ADITIV DO NAFTY VZRŮSTÁ. ZA POSLEDNÍCH DESET LET SE NAPŘÍKLAD TŘIKRÁT ZVĚTILY PRACOVNÍ TLAKY VSTŘIKOVACÍCH ZAŘÍZENÍ, KTERÉ NAFTU DO SPALOVACÍCH PROSTOR NAVÍC ENOU MNOHEM JEMNĚJÍMI TRYSKAMI A S DALEKO PŘESNĚJÍM DÁVKOVÁNÍM. SAMOTNÁ NAFTA JE VAK STÁLE TÉMĚŘ STEJNÁ A VE SVÉM ZÁKLADNÍM SLOENÍ PRO SOUČASNÝ STAV TECHNIKY STĚÍ VYHOVUJÍCÍ.
Dokonce lze říci, e pro samotná vstřikovací a vysokotlaká čerpadla (systému CR) bývala nafta dříve dokonce lepí. Mívala toti v sobě daleko více síry a vysokovroucích podílů olejovitého charakteru, čemu později učinily přítr ekologické tlaky. Kdy nafta přestala být dostatečně mazivá sama o sobě, byla normována procedura pro měření mazivosti a poadavek na její minimální hodnotu zaveden do normy EN 590. No a ten je s hodnotou HFRR 460 microm stejný od roku 1996 do současnosti. V roce 1996 přitom jetě neexistovala ádná moderní vysokotlaká vstřikovací zařízení, radiální čerpadlo padlo
Bosch VP44 a první Common Rail (Bosch CP1) přily v roce 1997, systém pumpa-tryska pro motory od Volkswagenu pak o rok později. Konstruktéři mnohých vysokotlakých zařízení přitom doufali, e se při novelizaci normy podaří prosadit lepí mazivost, alespoň HFRR 400. Jeliko se tak nestalo, je dnes uivatel moderního dieselu nucen starat se sám. Mazivost přitom není jediná vlastnost nafty, která si zaslouí vylepení.
Individuální aditivace dává jistotu
Nafta z rafinérie svými základními vlastnostmi obvykle více či méně těsně vyhovuje poadavkům normy. Je to dáno jednak její základní jakostí, vytvářené technologií zpracování ropy, jednak zulechujícími chemickými přípravky, které do ní pro zlepení jednotlivých vlastností přidává sama rafinérie. Přípravků, říkejme klidně aditiv, tam vak dávají vdy jen nezbytné minimum, české i zahraniční rafinérie toti sledují pouze splnění normy a ekonomiku výroby, nic jiného.
Některé petrolejářské značky, neboli řetězce čerpacích stanic, se chlubí nadstandardní kvalitou paliv, pro co zavádějí různé obchodní značky -třeba V-Power Diesel, Diesel TOP Q nebo Alpin Diesel. Vlastní kvalitnějí naftu si samozřejmě nevaří, do té normální z rafinérií vak přidávají vlastní aditiva. Na českém trhu tuto takzvanou povýrobní aditivaci pohonných hmot prokazatelně provádějí značky Benzina, Čepro (sítě čerpacích stanic Euro Oil) Shell a OMV. Jejich pohonné hmoty poskytují lepí ochranu vstřikovacího systému a díky zvýenému cetanovému číslu i vyí výkon a tií chod motoru. Ani u nich vak nemáte jistotu, e vám a vaemu motoru poskytnou maximum moného. Z hlediska ekonomiky je toti dávkování aditiv nastaveno tak, aby při průměrné jakosti nafty nakupované z rafinérie vedlo k dosaení poadovaných vlastností. Rozptyl důleitých parametrů nafty mezi jednotlivými aremi můe přitom být celkem značný, velkou roli hraje také původ a jemu odpovídající kvalita zpracovávané ropy. Přitom je běné, e rafinérie nezpracovává pouze jediný druh ropy, u proto, aby nebyla závislá jen na jednom dodavateli.
I do českých rafinérií proudí ropa z Ruska a ropa z Ingolstadtu. Někdy se proto podaří uvařit naftu třeba s mazivostí 300 microm, jindy je na samé hranici normy (460 microm). Podobné je to i se zimními vlastnostmi: jedna are má třeba hranici filtrovatelnosti -26 °C, zatímco jiná sotva plní zákonný poadavek -20 °C. Pokud se jednotná dávka aditiv musí poprat se základní naftou horí jakosti, pak samozřejmě i výsledné parametry paliva jsou oproti očekávání slabí. Uivatel, který si aditivum dávkuje přímo do nádre a chce pro svůj motor to nejlepí, je v případě pochybností o jakosti paliva můe klidně i dvojnásobně předávkovat. Psychologickým aspektem individuální aditivace pak je, e jen u toho, co si do nádre sami nalijete, máte jistotu, e to tam skutečně je.
Aditiv se nebojte
Na trhu dostupná aditiva jsou obvykle multifunkční, co znamená, e kromě lepí ochrany palivového systému nabízejí také tií chod a vyí výkon díky zvýení cetanového čísla, zabraňují korozi a tak dále. Soupis vech přínosů dobrého multifunkčního aditiva najdete na dalí straně. Kvalitní aditiva poznáme také podle toho, e se dělí na zimní a letní. V létě je toti potřeba více detergentních (čisticích) sloek, zatímco v zimě oceníte depresant sniující teplotu, při ní dochází k ucpání palivového filtru. Mnozí se individuální indiaditivaci brání s tím, e ji v návodu k obsluze zakazuje výrobce automobilu. Třeba takové BMW má nápis no additives přímo na víčku palivové nádre. Tento stav je vak dán pouze tím, e neexistují ádné normy stanovující parametry aditiv - nikde není řečeno, co to vlastně aditivum do nafty je. Proto si výrobce automobilu nemůe vzít zodpovědnost za různé kouzelné vodičky, je by také mohli různí podnikavci bez potřebného výzkumného zázemí chtít do nafty přidávat.
Absurdnost zákazu kvalitních aditiv si vak uvědomíme nejlépe tehdy, zjistíme-li, e v maloodběratelských baleních se často nacházejí tyté základní komponenty, které jí od daných výrobců odebírají rafinérie či řetězce čerpacích stanic pro povýrobní aditivaci pohonných hmot. Kdo by tak chtěl brát zákazy v návodech k obsluze váně, musel by se vyhnout i vem lepím prodejcům pohonných hmot, určitě Benzině, Shellu a OMV.
V případě poruchy vstřikovacího zařízení v záruční době je často prováděn rozbor paliva v nádri automobilu, aby se posoudila oprávněnost garančního nároku.
A pokud nafta není v pořádku, nese náklady zákazník. Můe je vymáhat z prodejce nekvalitních pohonných hmot, jeho vak nejdříve musí usvědčit odběr nevyhovující nafty u jeho stojanů. To se často vinou obměny paliva v tancích nepodaří, a i kdyby ano, soudní spor bývá vleklý a svých peněz se jen tak nedočkáte. Zkuenosti s kvalitními aditivy napovídají, e byste museli natankovat opravdu hodně patnou naftu, aby její sledované parametry přídavek aditiva neupravil do normou vyadovaných mezí.
Zachrání před průvihem
Nejčastějí vadou nekvalitních naft prodávaných různými neznačkovými bývá čerpacími stanicemi nedostatečná mazivost (často nejde o naftu, ale o jiný ropný produkt s podobným koncem destilace) a volná voda v ní obsaená.
Zajímavé je, e nejlepí aditiva dokáí zcela zásadně omezit rezivění v přítomnosti vody a umoní tak vstřikovacímu zařízení přestát i to, co jinak znamená jeho jistou a okamitou smrt. Motoristé, kteří se na svých cestách nedokáí vyhnout tankování u neznačkových malých čerpacích stanic, by měli kvalitní aditivum pouívat takřka povinně.
Dalí skupinou motoristů, kterým pouívání aditiv uetří hodně starostí a peněz, jsou uivatelé vozů se systémem Common Rail od značky Delphi. Jejich seznam je uveden níe. Ta toti poívá velmi choulostivou konstrukci vysokotlakého čerpadla s vačkovým kroukem, která je pravidelným čtenářům AutoDieselu dobře známá. Kadé zlepení mazivosti nafty citelně oddálí konec ivotnosti, kdy se čerpadlo začne zadírat a takto vzniklé kovové pony obvykle znehodnotí i vstřikovače.
Zatímco třeba u Fordu Mondeo TDCi jezdícího na naftu základní jakosti k této závadě dojde zhruba po 80 tisících km, tak vozy jezdící na naftu nadstandardní jakosti (nejlépe individuálně aditivovanou) často přeijí 200 tisíc km bez investic do vstřikovacího zařízení.
O aditivech pravidelně
Pouívání aditiv lze doporučit i majitelům starích jednoduích dieselů, u nich je dalí prodlouení ivotnosti ádoucí z důvodu značné porce najetých kilometrů a také u nich bývá velmi citelné sníení hlučnosti zásluhou zvýení cetanového čísla. Ji v samotné normě ČSN EN 590 se praví, e přísady do nafty jsou povoleny. My bychom řekli, e přímo doporučeny.
doporuJe koda, e větina motoristů o nějakém přídavku do nafty uvauje pouze s příchodem mrazů k zachování mobility vozidla.
Toto mylení je potřeba změnit, proto se problematice dieselových aditiv budeme od nynějka pravidelně věnovat. Do přítího čísla chytáme test vybraných multifunkčních dieselových aditiv dostupných na českém trhu, který pro nás ve svých laboratořích provede Ústav paliv a maziv.
KOMU ADITIVA ROZHODNĚ PROSPĚJÍ Ford Mondeo/Transit 2,0, 2,2 a 2,4 TDCi, Jaguar X-Type 2,0 a 2,2d, Renault/Nissan 1,5 dCi, Kia Carnival a Hyundai Teracan 2,9 CRDi, Ssang Yong Rexton/Rhodius 2,7 XDi, Kiron/Action 2,0 XDi.
CO NABÍZEJÍ NEJLEPÍ ADITIVA
* Zvýení cetanového čísla a o pět jednotek
Čím vyí cetanové číslo, tím ochotněji a rychleji se vstříknutá nafta vznítí. Výsledkem je snazí startování studeného motoru, nií hlučnost, ochotnějí vytáčení, vyí výkon, následně často také nií spotřeba paliva. Norma udává minimální cetanové číslo 51, konstruktéři moderních dieslů by se přitom vůbec nezlobili, kdyby bylo vyí. Tento parametr aditivované nafty je tím, co motorista nejvíce pocítí.
* Udrení čistoty vstřikovacího systému i trysek
Detergenty v aditivech fungují na principu sníení smáčivosti kovových povrchů. Tím na nich nemohou ulpívat úsady a čerpadla i trysky zůstávají čisté. Více detergentů je potřeba přidávat v průběhu letního provozu, kdy je nafta více tepelně namáhána, a má proto větí sklon k tvorbě úsad.
* Ochranu palivového systému před korozí
Ke korozi v palivovém systému dochází za přítomnosti volné vody. Často to znamená okamitou havárii vstřikovacího zařízení. Moderní aditiva překvapivě dobře dokáí zabránit korozi kovových povrchů v přítomnosti vody, take její malé mnoství můe vstřikovacím zařízením projít, ani by nadělalo větí kodu.
* Sníení pěnivosti
Omezení pěnění nafty usnadňuje tankování, ale má i význam v ochraně vstřikovacího systému. U mnoha dneních automobilů se toti poměrně hodně paliva vrací do nádre, navíc při relativně vysoké teplotě - i kolem 120°C. Následkem toho také dochází k pěnění a provzdunění nafty. A taková, světe, div se, citelně hůře mae.
* Zlepení mazivosti nafty
Tento důleitý parametr zlepují pičková aditiva skutečně citelně. Byl naměřen i případ, kdy po přídavku aditiva dolo ke zlepení mazivosti měřené metodou HFRR z 460 microm na 225 microm, co je snem kadého vstřikovacího zařízení.
* Sníení teploty filtrovatelnosti
Zimní aditiva obvykle obsahují depresanty, co jsou modifikátory krystalické struktury parafínů. Někdy jsou pouívány také přísady zabraňující usazování vysráeného parafinu na dně palivové nádre. Dlouhou dobu platila překvapivá věc, e kvalitní a funkční depresanty při teplotách pod nulou samy tuhly. A nyní se podařilo vyvinout některá aditiva, je ani při vlekých mrazech "nezamrznou" a jsou pouitelná, i kdy je necháte přes noc v autě.
* Stabilizace nafty, prodlouení skladovatelnosti
Tato vlastnost moderních aditiv bude zejména důleitá a bude povinný dvou-, postupně pěti- a moná a desetiprocentní rostlinný podíl v naftě. MEŘO toti trpí oxidací i vlivy ultrafialového záření.
_________________
Nechci nikomu brát iluze o dieslu ;-) Ale bohuel
Kvalita nafty a aditiva
Větinou prospěná, někdy skoro povinná
ROLE ADITIV DO NAFTY VZRŮSTÁ. ZA POSLEDNÍCH DESET LET SE NAPŘÍKLAD TŘIKRÁT ZVĚTILY PRACOVNÍ TLAKY VSTŘIKOVACÍCH ZAŘÍZENÍ, KTERÉ NAFTU DO SPALOVACÍCH PROSTOR NAVÍC ENOU MNOHEM JEMNĚJÍMI TRYSKAMI A S DALEKO PŘESNĚJÍM DÁVKOVÁNÍM. SAMOTNÁ NAFTA JE VAK STÁLE TÉMĚŘ STEJNÁ A VE SVÉM ZÁKLADNÍM SLOENÍ PRO SOUČASNÝ STAV TECHNIKY STĚÍ VYHOVUJÍCÍ.
Dokonce lze říci, e pro samotná vstřikovací a vysokotlaká čerpadla (systému CR) bývala nafta dříve dokonce lepí. Mívala toti v sobě daleko více síry a vysokovroucích podílů olejovitého charakteru, čemu později učinily přítr ekologické tlaky. Kdy nafta přestala být dostatečně mazivá sama o sobě, byla normována procedura pro měření mazivosti a poadavek na její minimální hodnotu zaveden do normy EN 590. No a ten je s hodnotou HFRR 460 microm stejný od roku 1996 do současnosti. V roce 1996 přitom jetě neexistovala ádná moderní vysokotlaká vstřikovací zařízení, radiální čerpadlo padlo
Bosch VP44 a první Common Rail (Bosch CP1) přily v roce 1997, systém pumpa-tryska pro motory od Volkswagenu pak o rok později. Konstruktéři mnohých vysokotlakých zařízení přitom doufali, e se při novelizaci normy podaří prosadit lepí mazivost, alespoň HFRR 400. Jeliko se tak nestalo, je dnes uivatel moderního dieselu nucen starat se sám. Mazivost přitom není jediná vlastnost nafty, která si zaslouí vylepení.
Individuální aditivace dává jistotu
Nafta z rafinérie svými základními vlastnostmi obvykle více či méně těsně vyhovuje poadavkům normy. Je to dáno jednak její základní jakostí, vytvářené technologií zpracování ropy, jednak zulechujícími chemickými přípravky, které do ní pro zlepení jednotlivých vlastností přidává sama rafinérie. Přípravků, říkejme klidně aditiv, tam vak dávají vdy jen nezbytné minimum, české i zahraniční rafinérie toti sledují pouze splnění normy a ekonomiku výroby, nic jiného.
Některé petrolejářské značky, neboli řetězce čerpacích stanic, se chlubí nadstandardní kvalitou paliv, pro co zavádějí různé obchodní značky -třeba V-Power Diesel, Diesel TOP Q nebo Alpin Diesel. Vlastní kvalitnějí naftu si samozřejmě nevaří, do té normální z rafinérií vak přidávají vlastní aditiva. Na českém trhu tuto takzvanou povýrobní aditivaci pohonných hmot prokazatelně provádějí značky Benzina, Čepro (sítě čerpacích stanic Euro Oil) Shell a OMV. Jejich pohonné hmoty poskytují lepí ochranu vstřikovacího systému a díky zvýenému cetanovému číslu i vyí výkon a tií chod motoru. Ani u nich vak nemáte jistotu, e vám a vaemu motoru poskytnou maximum moného. Z hlediska ekonomiky je toti dávkování aditiv nastaveno tak, aby při průměrné jakosti nafty nakupované z rafinérie vedlo k dosaení poadovaných vlastností. Rozptyl důleitých parametrů nafty mezi jednotlivými aremi můe přitom být celkem značný, velkou roli hraje také původ a jemu odpovídající kvalita zpracovávané ropy. Přitom je běné, e rafinérie nezpracovává pouze jediný druh ropy, u proto, aby nebyla závislá jen na jednom dodavateli.
I do českých rafinérií proudí ropa z Ruska a ropa z Ingolstadtu. Někdy se proto podaří uvařit naftu třeba s mazivostí 300 microm, jindy je na samé hranici normy (460 microm). Podobné je to i se zimními vlastnostmi: jedna are má třeba hranici filtrovatelnosti -26 °C, zatímco jiná sotva plní zákonný poadavek -20 °C. Pokud se jednotná dávka aditiv musí poprat se základní naftou horí jakosti, pak samozřejmě i výsledné parametry paliva jsou oproti očekávání slabí. Uivatel, který si aditivum dávkuje přímo do nádre a chce pro svůj motor to nejlepí, je v případě pochybností o jakosti paliva můe klidně i dvojnásobně předávkovat. Psychologickým aspektem individuální aditivace pak je, e jen u toho, co si do nádre sami nalijete, máte jistotu, e to tam skutečně je.
Aditiv se nebojte
Na trhu dostupná aditiva jsou obvykle multifunkční, co znamená, e kromě lepí ochrany palivového systému nabízejí také tií chod a vyí výkon díky zvýení cetanového čísla, zabraňují korozi a tak dále. Soupis vech přínosů dobrého multifunkčního aditiva najdete na dalí straně. Kvalitní aditiva poznáme také podle toho, e se dělí na zimní a letní. V létě je toti potřeba více detergentních (čisticích) sloek, zatímco v zimě oceníte depresant sniující teplotu, při ní dochází k ucpání palivového filtru. Mnozí se individuální indiaditivaci brání s tím, e ji v návodu k obsluze zakazuje výrobce automobilu. Třeba takové BMW má nápis no additives přímo na víčku palivové nádre. Tento stav je vak dán pouze tím, e neexistují ádné normy stanovující parametry aditiv - nikde není řečeno, co to vlastně aditivum do nafty je. Proto si výrobce automobilu nemůe vzít zodpovědnost za různé kouzelné vodičky, je by také mohli různí podnikavci bez potřebného výzkumného zázemí chtít do nafty přidávat.
Absurdnost zákazu kvalitních aditiv si vak uvědomíme nejlépe tehdy, zjistíme-li, e v maloodběratelských baleních se často nacházejí tyté základní komponenty, které jí od daných výrobců odebírají rafinérie či řetězce čerpacích stanic pro povýrobní aditivaci pohonných hmot. Kdo by tak chtěl brát zákazy v návodech k obsluze váně, musel by se vyhnout i vem lepím prodejcům pohonných hmot, určitě Benzině, Shellu a OMV.
V případě poruchy vstřikovacího zařízení v záruční době je často prováděn rozbor paliva v nádri automobilu, aby se posoudila oprávněnost garančního nároku.
A pokud nafta není v pořádku, nese náklady zákazník. Můe je vymáhat z prodejce nekvalitních pohonných hmot, jeho vak nejdříve musí usvědčit odběr nevyhovující nafty u jeho stojanů. To se často vinou obměny paliva v tancích nepodaří, a i kdyby ano, soudní spor bývá vleklý a svých peněz se jen tak nedočkáte. Zkuenosti s kvalitními aditivy napovídají, e byste museli natankovat opravdu hodně patnou naftu, aby její sledované parametry přídavek aditiva neupravil do normou vyadovaných mezí.
Zachrání před průvihem
Nejčastějí vadou nekvalitních naft prodávaných různými neznačkovými bývá čerpacími stanicemi nedostatečná mazivost (často nejde o naftu, ale o jiný ropný produkt s podobným koncem destilace) a volná voda v ní obsaená.
Zajímavé je, e nejlepí aditiva dokáí zcela zásadně omezit rezivění v přítomnosti vody a umoní tak vstřikovacímu zařízení přestát i to, co jinak znamená jeho jistou a okamitou smrt. Motoristé, kteří se na svých cestách nedokáí vyhnout tankování u neznačkových malých čerpacích stanic, by měli kvalitní aditivum pouívat takřka povinně.
Dalí skupinou motoristů, kterým pouívání aditiv uetří hodně starostí a peněz, jsou uivatelé vozů se systémem Common Rail od značky Delphi. Jejich seznam je uveden níe. Ta toti poívá velmi choulostivou konstrukci vysokotlakého čerpadla s vačkovým kroukem, která je pravidelným čtenářům AutoDieselu dobře známá. Kadé zlepení mazivosti nafty citelně oddálí konec ivotnosti, kdy se čerpadlo začne zadírat a takto vzniklé kovové pony obvykle znehodnotí i vstřikovače.
Zatímco třeba u Fordu Mondeo TDCi jezdícího na naftu základní jakosti k této závadě dojde zhruba po 80 tisících km, tak vozy jezdící na naftu nadstandardní jakosti (nejlépe individuálně aditivovanou) často přeijí 200 tisíc km bez investic do vstřikovacího zařízení.
O aditivech pravidelně
Pouívání aditiv lze doporučit i majitelům starích jednoduích dieselů, u nich je dalí prodlouení ivotnosti ádoucí z důvodu značné porce najetých kilometrů a také u nich bývá velmi citelné sníení hlučnosti zásluhou zvýení cetanového čísla. Ji v samotné normě ČSN EN 590 se praví, e přísady do nafty jsou povoleny. My bychom řekli, e přímo doporučeny.
doporuJe koda, e větina motoristů o nějakém přídavku do nafty uvauje pouze s příchodem mrazů k zachování mobility vozidla.
Toto mylení je potřeba změnit, proto se problematice dieselových aditiv budeme od nynějka pravidelně věnovat. Do přítího čísla chytáme test vybraných multifunkčních dieselových aditiv dostupných na českém trhu, který pro nás ve svých laboratořích provede Ústav paliv a maziv.
KOMU ADITIVA ROZHODNĚ PROSPĚJÍ Ford Mondeo/Transit 2,0, 2,2 a 2,4 TDCi, Jaguar X-Type 2,0 a 2,2d, Renault/Nissan 1,5 dCi, Kia Carnival a Hyundai Teracan 2,9 CRDi, Ssang Yong Rexton/Rhodius 2,7 XDi, Kiron/Action 2,0 XDi.
CO NABÍZEJÍ NEJLEPÍ ADITIVA
* Zvýení cetanového čísla a o pět jednotek
Čím vyí cetanové číslo, tím ochotněji a rychleji se vstříknutá nafta vznítí. Výsledkem je snazí startování studeného motoru, nií hlučnost, ochotnějí vytáčení, vyí výkon, následně často také nií spotřeba paliva. Norma udává minimální cetanové číslo 51, konstruktéři moderních dieslů by se přitom vůbec nezlobili, kdyby bylo vyí. Tento parametr aditivované nafty je tím, co motorista nejvíce pocítí.
* Udrení čistoty vstřikovacího systému i trysek
Detergenty v aditivech fungují na principu sníení smáčivosti kovových povrchů. Tím na nich nemohou ulpívat úsady a čerpadla i trysky zůstávají čisté. Více detergentů je potřeba přidávat v průběhu letního provozu, kdy je nafta více tepelně namáhána, a má proto větí sklon k tvorbě úsad.
* Ochranu palivového systému před korozí
Ke korozi v palivovém systému dochází za přítomnosti volné vody. Často to znamená okamitou havárii vstřikovacího zařízení. Moderní aditiva překvapivě dobře dokáí zabránit korozi kovových povrchů v přítomnosti vody, take její malé mnoství můe vstřikovacím zařízením projít, ani by nadělalo větí kodu.
* Sníení pěnivosti
Omezení pěnění nafty usnadňuje tankování, ale má i význam v ochraně vstřikovacího systému. U mnoha dneních automobilů se toti poměrně hodně paliva vrací do nádre, navíc při relativně vysoké teplotě - i kolem 120°C. Následkem toho také dochází k pěnění a provzdunění nafty. A taková, světe, div se, citelně hůře mae.
* Zlepení mazivosti nafty
Tento důleitý parametr zlepují pičková aditiva skutečně citelně. Byl naměřen i případ, kdy po přídavku aditiva dolo ke zlepení mazivosti měřené metodou HFRR z 460 microm na 225 microm, co je snem kadého vstřikovacího zařízení.
* Sníení teploty filtrovatelnosti
Zimní aditiva obvykle obsahují depresanty, co jsou modifikátory krystalické struktury parafínů. Někdy jsou pouívány také přísady zabraňující usazování vysráeného parafinu na dně palivové nádre. Dlouhou dobu platila překvapivá věc, e kvalitní a funkční depresanty při teplotách pod nulou samy tuhly. A nyní se podařilo vyvinout některá aditiva, je ani při vlekých mrazech "nezamrznou" a jsou pouitelná, i kdy je necháte přes noc v autě.
* Stabilizace nafty, prodlouení skladovatelnosti
Tato vlastnost moderních aditiv bude zejména důleitá a bude povinný dvou-, postupně pěti- a moná a desetiprocentní rostlinný podíl v naftě. MEŘO toti trpí oxidací i vlivy ultrafialového záření.
_________________:palec
|
|
07.02.2012 19:47 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448732
|
|
CC5
|
Město: Praha-Modřany, Auto: Citroën Xantia II Break 2.0 HDi Kat. (80kW) | Počet příspěvků: 372 |
|
|
zlatá verva,bylo -31 a strat na první pokus bez problémů je to chce nechat chvilku klapat ne se někam jede
zlatá verva,bylo -31 a strat na první pokus bez problémů je to chce nechat chvilku klapat ne se někam jede
|
|
07.02.2012 19:55 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2448733
|
|
tomix
|
Město: Ceska lipa, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v SX Break | Počet příspěvků: 232 |
|
|
Norma (ČSN EN 590) nakazuje benzinkám od prvního prosince prodej zimní nafty, která odolá a dvacetistupňovému mrazu (odborně "s filtrovatelností do -20 ºC"). Kdy se rtu vydá jetě hlouběji pod bod mrazu, nemusíte ráno nastartovat.
I pokud se minus dvacítce teplota pouze blíí, ale pod ni neklesá, mohou být s provozem "dieselu" potíe. Zkouka filtrovatelnosti má toti normovanou nejistotu měření tři stupně, take výdejní kontrolou projde i nafta s CFPP (Colf Filter Plug Point) -17 ºC. Zkuební sítko pouívané při měření je také mnohem hrubí ne moderní filtry vznětových vozů, které se tak mohou vysráeným parafinem zanést mnohem dříve.
Zdroj: .link.
Norma (ČSN EN 590) nakazuje benzinkám od prvního prosince prodej zimní nafty, která odolá a dvacetistupňovému mrazu (odborně "s filtrovatelností do -20 ºC"). Kdy se rtu vydá jetě hlouběji pod bod mrazu, nemusíte ráno nastartovat.
I pokud se minus dvacítce teplota pouze blíí, ale pod ni neklesá, mohou být s provozem "dieselu" potíe. Zkouka filtrovatelnosti má toti normovanou nejistotu měření tři stupně, take výdejní kontrolou projde i nafta s CFPP (Colf Filter Plug Point) -17 ºC. Zkuební sítko pouívané při měření je také mnohem hrubí ne moderní filtry vznětových vozů, které se tak mohou vysráeným parafinem zanést mnohem dříve.
Zdroj: http://auto.idnes.cz/nafta-pod-20-186-c-tuhne-natankujte-na-horach-a-zkuste-aditiva-p37-/automoto.aspx?c=A090108_120615_automoto_fdv
|
|
13.02.2012 19:52 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2450763
|
|
Mirrra
|
|
|
Já tankuju pravidelně u Lukoilu na dálnici Prágl-Lovosice, první pumpa za Prahou a musim podotknout e auto jede i startuje naprosto bez problémů i při -21...nedávno jeden dělal vlastní test, nabral naftu od různých prodejců a ejhle, jediná čirá v -20 právě Lukoil a obyčejná od Benziny, dalí jako OMV,Shell i Benzina Verva byly jako dus...tuhle jsem musel brát v Ústí u Ono a prodavač mi rovnou nabídl aditiva s tim e mají jen do -20, dal jsem to tam a byl klid,ale v zimě u budu brát pokud to půjde jen Lukoil....
Já tankuju pravidelně u Lukoilu na dálnici Prágl-Lovosice, první pumpa za Prahou a musim podotknout e auto jede i startuje naprosto bez problémů i při -21...nedávno jeden dělal vlastní test, nabral naftu od různých prodejců a ejhle, jediná čirá v -20 právě Lukoil a obyčejná od Benziny, dalí jako OMV,Shell i Benzina Verva byly jako dus...tuhle jsem musel brát v Ústí u Ono a prodavač mi rovnou nabídl aditiva s tim e mají jen do -20, dal jsem to tam a byl klid,ale v zimě u budu brát pokud to půjde jen Lukoil....:palec
|
|
02.03.2015 21:22 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2794023
|
|
Poffa
|
Město: Spiská Belá, Auto: Citroën C5 III (X7) 2.0 HDi 163k (120kW) Tourer | Počet příspěvků: 282 |
|
|
Vie niekto prečo prečo je tam ten parafín ked chlapík pouíva zimné aditýva a stalo sa to asi pri-10 C. Je to sito z nádre.
Vie niekto prečo prečo je tam ten parafín ked chlapík pouíva zimné aditýva a stalo sa to asi pri-10 C. Je to sito z nádre.
Přílohy: mahindra filter 1.jpg ( 152130b ) - mahindra filter 2.jpg ( 128692b ) - |
|
03.03.2015 16:09 -
Re: Zimní nafta nezamrzá?
|
2794305
|
|
ivanivan
|
|
|
Levá nafta. Spí LTO. Nejlíp vylít a natankovat lepí naftu. Kdysi se mi to taky stalo. Do mrazu pomáhá do nafty benzín (cca 5L/nádr). Návod od BMW 5 doporučoval při -40st a půl na půl.
Levá nafta. Spí LTO. Nejlíp vylít a natankovat lepí naftu. Kdysi se mi to taky stalo. Do mrazu pomáhá do nafty benzín (cca 5L/nádr). Návod od BMW 5 doporučoval při -40st a půl na půl.
|
|
| |
|
|