ElastollanŽ (TPU) na karosérii nového Citroënu C4 Cactus
Společnost BASF, jako vůbec první výrobce termoplastického polyuretanu (TPU), úspěně optimalizovala tento materiál tak, aby mohl být na exteriéru vozidla aplikován ve velkém a bez nutnosti nátěru. Výrobce automobilů PSA Peugeot Citroën pouívá novou třídu TPU ElastollanŽ AC 55D10 HPM (High Performance Material vysoce výkonný materiál) pro oplátění Citroënu C4 Cactus s tzv. AirbumpŽ.
AirbumpŽ jsou velké, vzduchem plněné poltářové nárazníky v kontrastních barvách, které jsou umístěny po stranách a na přední i zadní části vozidla. Autům propůjčují osobitý vzhled a jejich exteriéry chrání před nárazy a pokrábáním. Tato světová novinka je výsledkem mnohaletého společného vývoje francouzského automobilového výrobce, dodavatele Rehau ze výcarska a společnosti BASF. Zatímco společnost Rehau vyrábí boční nárazníky AirbumpŽ, společnost Faurecia z Francie vyrábí nárazníky pro přední a zadní část vozidla.
Nárazníky AirbumpŽ díky svému charakteristickému povrchu ElastollanŽ perfektně ztělesňují filozofii Citroënu C4 Cactus mají styl a jsou multifunkční. Společně s BASF a dodavateli dílů AirbumpŽ jsme dokázali vyvinout materiál a uspořádat výrobní proces tak, e obojí vyústilo v modely, je nabízejí optimální kombinaci kvality, estetiky a nákladů, vysvětluje Jérôme Vinot Préfontaine, generální ředitel nákupu pro program C4 Cactus u společnosti PSA Peugeot.
Výhoda materiálu ElastollanŽ HPM spočívá ve volnosti jeho tvarů a dlouhodobé ivotnosti. Navíc je také příjemný na dotek a má prvotřídní vzhled. Nový materiál spojuje vlastnosti klasického TPU, jako je dobrá pevnost v tahu, odolnost proti oděru, prunost, vynikající odolnost proti nárazu při nízkých teplotách a vysoká odolnost vůči okolnímu prostředí, s novými vlastnostmi: má mimořádné povrchové vlastnosti i při malé tlouce stěny, je odolný proti pokrábání, UV záření a povětrnostním vlivům, lze jej snadno čistit a má vysokou provozní teplotu v rozsahu 120150 °C.
Dobré montání vlastnosti
Jedná se o ideální povrch pro nárazy absorbující AirbumpŽ, které autu C4 Cactus udělují jeho charakteristický grafický vzhled. Vstřikovaná komponenta ElastollanŽ jsou namontována k nosnému pláti z akrylonitril-butadien-styrenu (ABS), a vytváří tak pruné dutiny, které se i po promáčknutí odrazí zpět. Celá struktura je upevněna na kovové asi. Vzhledem k dobrým vlastnostem třídy HPM je navíc moná těsná montá, jí běné obkladové materiály, např. polypropylen, nedosahují.
ElastollanŽ HPM je moné opatřit pigmentací, take u AirbumpŽ ji není třeba dalí nátěr. Nevyadují tedy ádnou zvlátní údrbu a v případě nehody pomohou sníit náklady na opravu vozidla. Nárazníky jsou k dispozici ve čtyřech kontrastních barvách (černá, hnědá, světle a tmavě edá) a společně s automobilovými nátěry, základovými barvami a bezbarvými laky divize Coatings společnosti BASF přispívají k harmonickému individuálnímu barevnému designu.
Zpracování: krátká doba cyklu a dobré tokové vlastnosti
Společnost BASF také u nové třídy materiálu ElastollanŽ rozvíjí dalí vlastnosti zpracování. Materiál lze vstřikováním tvarovat v rámci irokého spektra procesů s dobou cyklu o 50 % kratí ve srovnání s konvenčními TPU. Má vynikající tokové vlastnosti, co znamená, e lze vyrábět tenké stěny (1,5 a 1,8 mm), ani by byla negativně ovlivněna kvalita povrchu. Vzhledem k vysokým nárokům na povrch a barvu, tvrdost a prunost pro nás byla úzká spolupráce se společností BASF v oblasti sloení materiálu a vývoje aplikace rozhodujícím faktorem, vysvětluje Bernard Delles, vedoucí projektu u dodavatele pro automobilový průmysl Rehau, který vyrábí boční AirbumpŽ. Společnost Faurecia pouívá nový ElastollanŽ HPM pro výrobu nárazníků pro přední a zadní část automobilu C4 Cactus. Inovace spočívá nejen v materiálu, ale také v montái. Společnost BASF vyvinula plastový materiál, který vyaduje novou technologii montáe. Úzce jsme spolupracovali, abychom poadavky pro masovou průmyslovou výrobu těchto neobvyklých dílů splnili, říká Sébastien Bret, manaer vývoje ve společnosti Faurecia.
A dosud byl ElastollanŽ pouíván v automobilovém průmyslu pro opláování kabelů, v prostoru motoru a v interiéru vozidla, např. pro kliky dveří, zakončení páky převodovky či vnitřní obloení dráku nápojů.
AirbumpŽ je registrovaná obchodní značka PSA Peugeot Citroën.