CITROËN S VOZEM C3 WRC OPĚT ÚTOČÍ NA MISTROVSTVÍ SVĚTA FIA V RALLYE
- Měsíc před konáním Rallye Monte Carlo, která je prvním podnikem mistrovství světa FIA v rallye 2017, představila divize Citroën Racing v Abú Zabí oficiálně vůz C3 WRC.
- Vůz C3 WRC, který splňuje nové předpisy FIA zavádějící generaci velmi pozoruhodných World Rally Cars, symbolizuje oficiální návrat značky Citroën do disciplíny, v ní značka v minulosti získala 96 vítězství a osm titulů mistra světa.
- Tým Citroën Total Abu Dhabi WRT nasadí v sezóně 2017 dva a čtyři vozy C3 WRC pro posádky Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin, Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau a Sheikh Khalid Al Qassimi / Chris Patterson.
NOVÁ KAPITOLA V HISTORII CITROËN RACING
Citroën ji od svého vzniku v roce 1919 vdy projevoval svou schopnost přijímat výzvy spojené s dobrodrustvím a sportovním duchem. V 50. letech získaly model značky první velká vítězství v rallye. Na start nové současné éry vak bylo nutné počkat a na začátek 80. let. Prvními vozy, kterými se Citroën zapojil do závodů rallye, byly Visa 1000 Pistes a BX 4TC homologované pro skupinu B i kdy nedosáhly ádného velkého úspěchu.
Králové poutě
Bývalé oddělení pro motoristické soutěe se v roce 1989 přejmenovalo na Citroën Sport a postavilo si před sebe první ohromnou výzvu: vyhrát Rallye Paří Dakar. Úspěch se dostavil hned na první pokus. V roce 1991 se při prvním startu prosadil Ari Vatanen. Dalí tři vítězství získal Pierre Lartigue v letech 1994, 1995 a 1996. Vozy ZX Grand Raid dosáhly ve 42 závodech 36 vítězství a pětkrát získaly Pohár konstruktérů v mistrovství FIA Rallye Raid.
Na trati WRC
A to se ji rýsovaly kontury programu WRC. Philippe Bugalski zvítězil v roce 1999 s Xsara Kit Car v Katalánské rallye a v Rallye Korsika, a to i v konkurenci World Rally Cars! Tým Citroën Sport se rozhodl zrychlit vývoj a vítězem Rallye Korsika 2001 se stala nová Xsara WRC s Jesusem Purasem za volantem. Po dalí přípravné sezóně se Citroën v roce 2003 poprvé zúčastnil vech závodů sezóny.
Ta začala získáním prvních tří míst v Rallye Monte Carlo (Loeb / McRae / Sainz). Na konci sezóny vyhrál tým první titul mistra světa v Poháru konstruktérů, který mu zůstal dalí dva roky. Ve stejnou dobu zahájili Sébastien Loeb a Daniel Elena v roce 2004 svou neuvěřitelnou sérii devíti titulů v řadě za sebou.
Po sezóně 2005 vyhlásil Citroën roční pauzu, během které vyvinul nový vůz C4 WRC. Díky tomuto novému modelu značka získala v letech 20082010 tři dalí tituly v Poháru konstruktérů. V roce 2011 vstoupila na scénu nová generace vozů. Pro dalí období byl zvolen model DS 3, a ten se do boje pustil s velkou vervou: v roce 2011 a 2012 přidal dalí dva tituly v Poháru konstruktérů.
V čele na světových okruzích
Citroën se dál účastnil WRC, ale s meními ambicemi, a přijal novou výzvu v podobě účasti v mistrovství světa FIA WTCC. I zde se úspěch brzy dostavil. Vozy Citroën C-Elysée získaly během tří let v 69 závodech celkem 50 vítězství. Citroën a José María Lopéz tak získaly tři tituly mistrů světa v řadě Po tomto intermezzu na okruzích se Citroën rozhodl vrátit do WRC s novou C3, symbolem obchodní ofenzívy značky. Nová kapitola úasné ságy právě začíná
NEJDŮLEITĚJÍ INFORMACE O TÝMU CITROËN RACING
Rallye-Raid (19901997)
- 36 vítězství ve 42 závodech, z toho 4 vítězství v Dakaru
- 25 vítězství získal Pierre Lartigue, 10 Ari Vatanen a 1 Timo Salonen
- 5 titulů v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye-Raid (19931997)
- 5 titulů v Poháru pilotů: Pierre Lartigue v letech 19931996 a Ari Vatanen v roce 1997
WRC (19992016)
- 96 vítězství, z toho 11 v Německu, 10 v Argentině, 9 ve panělsku a 7 v Monte-Carlu
- 238 umístění na stupních vítězů
- 1484 vítězství v rychlostních zkoukách
- 78 vítězství získal Sébastien Loeb, 7 Sébastien Ogier, 3 Kris Meeke, 2 Carlos Sainz a Philippe Bugalski, 1 Dani Sordo, Mikko Hirvonen, François Duval a Jesus Puras.
- 36 vítězství pro C4 WRC, 32 pro vůz Xsara WRC, 26 pro DS 3 WRC, 2 pro model Xsara Kit-Car
- Rekordy: počet vítězství pro jednu značku (96) a umístění na stupních vítězů v řadě (38 od Ralllye Mexiko 2008 po Rallye Velká Británie 2010)
- 8 titulů v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye (20032005 a 20082012)
- 9 titulů v Poháru pilotů a spolujezdců pro Sébastiena Loeba a Daniela Elenu (20042012)
WTCC (2014-2016)
- 31× pole position ve 35 kvalifikačních jízdách
- 50 vítězství, 45 nejlepích kol a 119 umístění na stupních vítězů v 69 závodech
- 28 vítězství získal José María López, 11 Yvan Muller, 6 Sébastien Loeb, 2 Ma Qing Hua, 1 Mehdi Bennani a Tom Chilton
- 3 tituly v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA ve WTCC (20142016)
- 3 tituly v Poháru pilotů v mistrovství světa FIA ve WTCC pro José María Lópeze (20142016)
YVES MATTON: VÍTĚZSTVÍ V ROCE 2017 A CÍL ZÍSKÁNÍ TITULŮ V ROCE 2018
Jakým způsobem probíhala příprava na návrat Citroënu do WRC? Toto rozhodnutí je výsledkem několika faktorů. Na konec tříletého cyklu ve WTCC jsme se dostali v okamiku, kdy se značka chystala uvést na trh nový strategický výrobek: Nový Citroën C3. FIA ve stejnou dobu zavedla pro WRC nové předpisy. Vzhledem k tomu, e C3 tuto novou definici dokonale splňovala, ve do sebe zapadlo. Tato souhra okolností umoní značce Citroën naplno se zapojit do automobilových soutěí.
Jaké novinky přináejí nové předpisy? Na první pohled by člověk řekl, e jde o výrazně zmodernizované staré předpisy. Ale jde o něco víc, mezi hlavní změny patří zvýení výkonnosti motoru, větí dopad na aerodynamiku a návrat řízeného centrálního diferenciálu. Na tyto tři body soustředíme nai vekerou odbornou zkuenost získanou díky naim předchozím World Rally Cars nebo naí účasti na okruhu. Díky tomu jsme mohli rychleji a komplexněji reagovat.
Jak hodnotíte práci odvedenou od začátku projektu? Je to dost neuvěřitelné. Timing nás donutil zhustit harmonogram vývoje víc ne kdykoliv předtím. I se zkuenostmi, které máme, nebylo moné ztrácet čas malováním a vývojem vozu. Díky know-how týmu se nám podařilo najet bez větích problémů potřebné kilometry. Bez dřívějích zkueností bychom nemohli stanovené lhůty stíhat.
Nacházíte ve voze Citroën C3 WRC rysy skupiny B? Vůz C3 WRC skutečně evokuje auta, o kterých snila generace, k ní patřím. Za posledních 30 let se vechno natěstí vyvinulo, zejména z hlediska bezpečnosti. Pro nadcházející sezónu je charakteristický dojem prudkosti a agresivity, který budou muset piloti zkrotit. Kdy jsem poprvé viděl Krise Meekea za volantem při testovacích jízdách, říkal jsem si, e jsme dosáhli cíle. Tato nová generace vozů WRC má v sobě něco fascinujícího.
Mohou tyto vozy dodat WRC novou ávu? Předchozím WRC se často vytýkala absence agresivity, dramatičnosti Krása rallye byla v krajině, kudy vedly tratě, ale chybělo tomu rozhodně určité vzruení, které by se mělo teď objevit. Doufám, e se tak podaří přitáhnout mladé publikum a dopad pro mistrovství bude pozitivní.
Jaká je role Krise Meekea ve vývoji Citroënu C3 WRC? Jedním slovem zásadní. Potřebovali jsme lídra, který má velké technické znalosti, pokud jde o vývoj vozu. Kris toti ji více ne 10 let vyvíjí závodní vozy pro skupinu PSA. Je vzděláním inenýr, take jeho analýza je v některých chvílích velmi přesná. To, e se nám podařilo dodret harmonogram a cíle, je také díky jeho schopnostem.
Proč jste si vybrali Craiga Breena a Stéphana Lefebvra? Abychom dokázali splnit ná první cíl, tedy vyhrávat v roce 2017 jednotlivé rallye, měli jsme ji nasmlouvaného Krise. V loňské sezóně prokázal, e je schopen bojovat o vítězství na kadém typu terénu. Pro dalí období jsme měli dva scénáře. Buď povolat zkueného pilota, který ji prokázal, e umí jezdit rychle a mohl by potenciálně konkurovat Krisovi v pozici lídra, nebo se přizpůsobit vizi značky, tedy přijmout jiný postoj a vsadit na mládí. Současně je to přístup navazující na to, čím se Citroën Racing řídí u více ne 20 let! Výsledky, kterých dosáhl Craig a Stéphane, ukázaly, e máme v naich řadách talentované a slibné piloty. Rozhodli jsme se dát jim anci. Postupně tak převezmou ve WRC ezlo.
Jak se vae ambice v přítích sezónách budou zvyovat? V roce 2017 chceme vyhrávat pravidelně závody a poráet soupeře. A pro rok 2018 máme cíl přivést domů alespoň jeden světový titul.
Vnímáte historii Citroënu jako určitý tlak? Kdy čtu některé komentáře, konstatuji, e spoustu lidí očekává od vozu C3 WRC vítězství hned od prvního závodu. Jasně, e tlak cítíme. Tým moná není tak zkuený jako dřív a potřebujeme čas na to se přizpůsobit. Jako vdycky si vůči výzvám zachováváme skromnost a pokoru.
CITROËN C3 WRC: KONCENTRACE KNOW-HOW A ZKUENOSTI TÝMU, KTERÝ SE STAL ESTNÁCTKRÁT MISTREM SVĚTA
World Rally Cars procházely od chvíle, kdy spatřily v roce 1997 světlo světa, pravidelným vývojem, a u jde o výkonnost, či náklady. Největí změna proběhla v roce 2011, kdy se objevily kompaktnějí modely s motorem 1,6 turbo s přímým vstřikováním. Sezóna 2017 je poznamenaná příchodem nové generace vozů, které jsou koncipovány tak, aby byly nejvýkonnějí a nejpozoruhodnějí, jaké se kdy na tratích mistrovství světa objevily!
Citroën C3 WRC posunuje ve vech oblastech limity toho, co bylo v minulosti. Poměr hmotnost/výkon této novinky z rukou inenýrů Citroën Racing je tak 3,1 kg/k, u přechozího modelu bylo toto číslo 3,8. Lepí účinnost není jen otázka čísel, k technologickému vylepení přispívá i irí rozchod, aerodynamické prvky a pohon 4×4 s řízeným centrálním diferenciálem.
Cíl: Rallye Monte Carlo 2017
Vývojové oddělení zahájilo zhodnocení nových předpisů a nové struktury vozu Nový Citroën C3 ji v dubnu 2015. Práce se zintenzivnily poté, co byl program schválen na nejvyí úrovni skupiny PSA. 19. listopadu 2015, kdy byla vydána zpráva o budoucnosti sportovního programu značky Citroën, ji vůz C3 WRC existoval . virtuálně na obrazovkách počítačů.
Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté ve vedlejích dílnách. 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkuební okruh ve Versailles-Satory.
Následně se tým vydal do regionu Languedoc, aby zde provedl první testy na otolinové trati poblí Château Lastours. Vůz byl opatřen na karoserii kamufláí, jejím cílem bylo zamaskovat stylové prvky Nového Citroënu C3, který tehdy nebyl jetě představen veřejnosti.
Vývoj pokračoval v tempu čtyř a pěti dnů měsíčně na různém povrchu, ve snaze dosáhnout jak co nejlepí spolehlivosti, tak výkonnosti. Na konci června byla překročena zásadní etapa, nebo se objevil druhý vůz, určený pro jízdu po asfaltu.
V zákulisí pokračovala práce na vývoji v kancelářích a testy v aerodynamickém tunelu, za účelem přesného definování tvarů karoserie.
Větinu testovacích jízd odřídil Kris Meeke, který byl potvrzen jako oficiální pilot týmu Citroën Racing a do roku 2018. Na konci kadého testování potvrdil jeho práci i Craig Breen a Stéphane Lefebvre, kteří britského jezdce na poslední den vystřídali.
Citroën C3 WRC absolvoval celkově deset testů, při nich najel 9 500 kilometrů.
Poslední nezbytnou etapou před zapojením vozu do automobilových soutěí je jeho homologace. Tu provedla Mezinárodní automobilová federace 13. prosince 2016.
Od studie po vyrobení auta jsme měli k dispozici velmi krátkou dobu, jak tomu často je v automobilovém sportu. Od prvních testů jsme mohli s uspokojením říct, e máme výborný vůz. ádné velké vady nás nečekaly a piloti byli chováním vozu okouzleni. Nyní, kdy nás čeká konečný soud v podobě závodního klání, máme pocit dobře odvedené práce, ale nemůeme příli hýřit sebevědomím. Tak velká změna předpisů přinese nové rozdělení karet a vůči naim soupeřům cítíme velkou pokoru. Laurent Fregosi, technický ředitel
Nejlepí motor, jaký kdy Citroën Racing vyvinul
Citroën Racing od roku 2010 vyvíjí a konstruuje vlastní motory v rámci pravidel FIA Global Racing Engine (GRE).
Architektura motoru opírající se o přeplňovaný čtyřválec 1,6 s přímým vstřikováním umoňuje konstruktérům vyuít jeho know-how v různých mistrovstvích. Citroën tak vyuil svou zkuenost z WRC a vyvinul motor pro Citroën C-Elysée WTCC. Nyní pouil poznatky ze tří předchozích sezón na okruzích a vyvinul motor vozu Citroën C3 WRC.
Motor Citroën Racing je tvořen stejně jako dva předchůdci hliníkovým blokem motoru. Tento precizně vyrobený díl musí splňovat přísná pravidla, pokud jde o minimální hmotnost a výku těitě.
- Za výkonnostním skokem, který se v roce 2017 očekává, stojí jako hlavní faktor zvětení průměru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Výkon motoru se zvýil o přiblině 20 % na 380 k. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumoňuje zvýit točivý moment, který zůstává na hodnotě cca 400 Nm.
Vzhledem k tomu, e motor WTCC ji fungoval s průměrem restriktoru 36 mm, mohli konstruktéři týmu Citroën Racing s důvěrou přistoupit k nárůstu průtoku a vnitřního zatíení. Tato novinka byla pouita proto, aby byla koncepce vozu dovedena do nejmeního detailu. Práce na sníení tření, na které se podíleli i chemici společnosti Total, umonila zlepit výkonnost a účinnost.
Vývojoví odborníci se více ne kdy jindy zaměřili na spolehlivost. S poměrem tří motorů na vůz a sezónu je zadání podobné jako u WTCC, kde mechanika najede méně kilometrů, ale s vyí průměrnou rychlostí.
Myslím, e mohu říct, e Citroën C3 WRCje vybaven nejvýkonnějím motorem, jaký jsme jen mohli vyrobit. Během svého působení ve WTCC jsme získali od rallye odstup, a to nám umonilo pustit se do této výzvy s novým pohledem. Rámec pravidel GRE je přísný, ale nabízí dostatek svobody pro nalezení nových řeení. Troufli jsme si přijít s řadou nových technologických novinek, které pochopitelně neprozradím! Jsme hrdí na odvedenou práci, zejména na to, e se nám podařilo omezit tření. Je to o to víc uspokojivé, e tyto novinky se jednou budou pouívat sériově u vech vozů Citroën. Patrice Davesne, koncepce motoru
Lepí účinnost podvozku ve vech typech terénu
Architektura vozu Citroën C3 WRC je podobná jako u jeho předchůdců. Sériový trup byl rozříznut a byly k němu přidány zadní blatníky z kompozitního materiálu, ochranná klec, tunel hnacího ústrojí a nápravnice.
Vůz C3 WRC je prvním World Rally Car značky Citroën, který vyuívá pětidveřovou karosérii. Zadní dveře jsou zamčené, ale tato konfigurace si nicméně vyádala práci zaměřenou na osazení a ergonomii, aby se optimalizovala pozice posádky s ohledem na kritéria rozloení hmotnosti, výhledu a pasivní bezpečnosti.
Na tu jsou inenýři Citroën Racing a experti FIA obzvlá zaměřeni. Pokud jde o zlepení ochrany posádky zejména při bočním nárazu, nepřipoutí se ádný kompromis. Dveře byly posíleny vrstvou z kompozitního materiálu, vznikla tak jakási vrstva připomínající prvky AirBumpŽ s vynikajícími vlastnostmi. Vnitřní strana dveří byla opatřena vrstvou z pěny s vysokou hustotou, která dokáe pohltit energii nárazu, skořepinová sedadla nabízejí lepí ochranu hlavy.
Předpisy pro rok 2017 umoňují iroké pole působnosti, jak vozy vylepit. Nejviditelnějí z nich se týká zvětení maximální ířky na 1875 mm (+55 mm), take vůz je stabilnějí a otevírají se nové aerodynamické monosti.
Odpruení, které je zásadní slokou určující pohyblivost auta a pocity pilotů, bylo podrobeno rozsáhlé diskusi. Kombinace pruiny tlumiče, které Citroën Racing vyvíjí a vyrábí, získaly nový sklon, aby se zvýil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patří geometrie odpruení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro otolinu.
- Pohon na 4 kola také proel výrazným vývojem, nebo se vrátil hydraulicky řízený centrální diferenciál. Toto zařízení pouité u vozů Xsara a C4 WRC umoňuje, aby se přední a zadní náprava otáčely různou rychlostí. Díky řízení hydraulického tlaku v centrální spojce je moné přenést točivý moment z jedné nápravy na druhou, aby se smazala nedotáčivost a omezilo se případné prokluzování.
Propracovaný design
Citroën C3 WRC na první pohled okouzlí propracovaným designem a jedinečnou morfologií. Z verze WRC vyzařuje stejně jako u sériové C3 robustnost, síla, svěest a energie. Aerodynamické úpravy, které umoňují volnějí předpisy, se aktivně podílejí na výkonnosti vozu. Přídavné aerodynamické prvky umoňují zvýit stabilitu ve vysoké rychlosti, větrací mříky zajiují ochlazování motoru, převodového ústrojí a brzd.
Ne tvůrci doli k definitivní podobě karosérie, vyzkoueli mnoho moností. Stačí se pozorně podívat na fotky pořízené v průběhu měsíců vývoje a člověk si to lépe uvědomí
Vyí přední blok motoru, který je charismatickým prvkem vozu, vyvolává dojem robustnosti. Je součástí prodlouení linie bočních oken, která tvaru vozu dodává rovnováhu a přirozenou sílu. Světelný dvouúrovňový podpis, logo značky a jeho dvojitá chromovaná lita zasahuje a ke světlům pro denní svícení s LED diodami a zvýrazňuje identitu ke značce. Mistrovským kusem zajiujícím aerodynamiku je nárazník s litou a křidélky zvyujícími přítlak a sniujícími tak nedotáčivost. Spodní část je jiná u verze pro otolinu a pro asfalt. Přívody sání vzduchu přivádí vzduch k chladiči, výměníku turba a brzdám. Teplý vzduch odchází mříkami sání pod kapotou a v horní části předních blatníků.
Z bočního pohledu vynikne plovoucí střecha posazená na černých sloupcích čelního skla. Díky řádně promylené proporci mezi plnými a prosklenými plochami podtrhuje ochranný rozměr vozu Citroën C3 WRC. Ve spodní části vůz poutají iroké prahové lity odvádějící boční proudy vzduchu. Větrací otvory pod zadními dveřmi umoňují ochlazovat brzdy. Stejně jako vpředu i zde je vzduch odváděn přes horní část blatníků.
Velmi propracovaný je i zadní nárazník, který napomáhá odhazování zeminy a sněhu na lehkém terénu. Tyto tvary ukazující na snahu o co nejlepí aerodynamiku evokují 3D světla, která dodávají vozu Citroën C3 jedinečnou technologickou identitu. Větrák, přes který přečnívá centrální vývod výfuku, odvádí vzduch a tím zvyuje přítlak.
Aerodynamický systém doplňuje pozoruhodné křídlo, které tvoří spodní lopatka a sloitá horní plocha. Pro větí účinnost je celé křídlo posunuté vzad a o 50 mm vý ne podle starých předpisů.
Díky zkuenosti získané s Citroënem C-Elysée WTCC jsme nemuseli začínat od nuly. Byl to vak jen startovací bod důkladné práce. Testovali jsme řeení v CFD a v aerodynamickém tunelu se 40% maketou. Výsledky nás vedly k novým tvarům, které jsme zase otestovali a tak dál.. Současně jsme museli vyzkouet díly na autě, aby se zajistila jejich dlouhá ivotnost na nejnáročnějím terénu. Je to rovně nikdy nekončící práce: pokud bychom měli víc času, dosáhli bychom dalího pokroku a doli bychom jetě k lepím výkonům! Laurent Fregosi, technický ředitel
TECHNICKÁ SPECIFIKACE VOZU CITROËN C3 WRC
Podvozek |
|||||||
Struktura |
Původní karoserie Citroën C3 zesílená vícebodově svařovaným rámem |
||||||
Karoserie |
Ocel a kompozit |
||||||
|
|
||||||
Motor |
|||||||
Typ |
Citroën Racing GRE 2017 1.6 turbo s přímým vstřikováním |
||||||
Vrtání × Zdvih |
84 × 72 mm |
||||||
Objem válců |
1600 cm3 |
||||||
Maximální výkon |
380 5 při
|