Vývoj nového auta WRC 2017 nabral na obrátkách ve Finsku
Finské cesty si zvolil Citroën Racing pro třetí testovací soustředění vývoje nového vozu World Rally Car 2017. Tentokráte si piloti Kris Meeke a Craig Breen vyzkoueli jízdu v maximálních rychlostech i se slavným skokem a mohli tak otestovat zejména aerodynamické vlastnosti.
S irokými a rychlými cestami patří Finsko ve světě rally mezi nejoblíbenějí. Pro vysoké rychlosti a náročnost číst tra se finské silnice řadí mezi nejnáročnějí zvlátě pro přítomnost skoků, při kterých auta doslova létají. Nebylo proto velkým překvapením, e si tým Citroën vybral pro dalí fázi vývoje právě Finsko. Po hrbolatém terénu v jiní Francii a blátivých tratích Portugalska, nabídlo Finsko ideální podmínky pro pokračování prověřování spolehlivosti a výkonu. Inenýři se velice podrobně zaměřili na aerodynamiku.
Volnějí předpisy FIA nám dávají monost vyzkouet mnohem více řeení ne kdykoli předtím, říká projektový manaer pro FIA WRC 2017 Alexis Avril. Karosérie originálního modelu musí být zamaskována a maximální íře je 1875 mm. V tomto rámci máme hodně volnou ruku pro navrhování podběhů a nárazníků. Můeme vyvíjet dveře, přívody vzduchu pro chlazení zadních brzd a přidat difuzér...Paradoxně předpisy mnohem více omezují design zadního spojleru ne nyní, ale jeho efektivita se zdesateronásobí dalí úpravou jeho umístění.
Pracovat na aerodynamice závodního vozu je jako řeit komplexní rovnici na základě maximálního přítlaku, minimálního odporu a maxima chlazení. K dosaení tohoto cíle se inenýři Citroënu Racing dopracovávají podle standardní metodiky.
Práci začínáme s pomocí CFD výpočtů, které nám ukáou moné volby, pokračuje Alexis Avril. Spolupracovali jsme s designovým studiem Citroënu na tom, aby se závodní auto co nejvíce podobalo produkčnímu modelu. Podle získaných dat jsme postavili model a vyzkoueli ho v aerodynamickém tunelu! Mezi jednotlivými testy jsme poskytli výpočty CFD inenýrům k doplnění o údaje z aktuálních testování a naopak.
Tyto expertní výsledky jsou v dalím vývoji hojně vyuívány: Hodně jsme pokročili v naem pochopení principů a aerodynamického výkonu od roku 2013 a debutu ve WTCC programu. Ne ve se vak dá z obou odliných disciplín vyuít. Okruhové závody se s typickou systematičností neuplatní v rally sportu. Proto jsou tak důleité kompromisy.
Zatímco aerodynamiku se daří rozvíjet podle CFD výpočtů a zkouek v tunelu, testovací tábory pak slouí k ověřování prunosti dílů. Poruchovost je základním kamenem úrazu rally. Na blátě, kamenech a otolině můe velice snadno odpadnout prvek nebo dojít k blokaci přívodu vzduchu..., doplňuje Alexis Avril. Pak musíte ve dělat znovu v různých podmínkách a hledat kompromis mezi spolehlivostí a výkonem.