| | |
27.09.2013 08:31 -
Re: Chiptuning
|
2622105
|
|
yerri
|
Město: Písek, Auto: Citroën C5 II 1.6HDi 16v SX | Počet příspěvků: 18 |
|
|
Technicky je to moné! To platí pro vechnu elektroniku a odvětví průmyslu. Veobecně je známo, e se firmám daří, kdy vyrobí výrobky, které pojdou hned po záruce. Mám potvrzeno od známého, který dělal ve firmě na instalace výtahů. Měli naprogramované poruchy, aby mohli dojídět na servis. Poruchy měli dokonce rozdělené časově dle lokalit.
Otázka je, jestli by to mělo význam i u firmy na chiptunning, která se zaměřuje pouze na vylepování výkonu.
Potom kdyby nahraný soft aktivoval některou z poruch, člověk by jel do normálního servisu. A přilo by se na to při opravě???
"Kurvítka" v autech u jsou instalované od výrobců. Navíc hodně lidí bourá... Tak si myslím, e mají autoservisy práce vude dostatek.
Technicky je to moné! To platí pro vechnu elektroniku a odvětví průmyslu. Veobecně je známo, e se firmám daří, kdy vyrobí výrobky, které pojdou hned po záruce. Mám potvrzeno od známého, který dělal ve firmě na instalace výtahů. Měli naprogramované poruchy, aby mohli dojídět na servis. Poruchy měli dokonce rozdělené časově dle lokalit.
Otázka je, jestli by to mělo význam i u firmy na chiptunning, která se zaměřuje pouze na vylepování výkonu.
Potom kdyby nahraný soft aktivoval některou z poruch, člověk by jel do normálního servisu. A přilo by se na to při opravě???
"Kurvítka" v autech u jsou instalované od výrobců. Navíc hodně lidí bourá... Tak si myslím, e mají autoservisy práce vude dostatek.
|
|
27.09.2013 09:53 -
Re: Chiptuning
|
2622109
|
|
jruze
|
|
|
yerri napsal(a): Technicky je to moné! To platí pro vechnu elektroniku a odvětví průmyslu. Veobecně je známo, e se firmám daří, kdy vyrobí výrobky, které pojdou hned po záruce. Mám potvrzeno od známého, který dělal ve firmě na instalace výtahů. Měli naprogramované poruchy, aby mohli dojídět na servis. Poruchy měli dokonce rozdělené časově dle lokalit.
Otázka je, jestli by to mělo význam i u firmy na chiptunning, která se zaměřuje pouze na vylepování výkonu.
Potom kdyby nahraný soft aktivoval některou z poruch, člověk by jel do normálního servisu. A přilo by se na to při opravě???
"Kurvítka" v autech u jsou instalované od výrobců. Navíc hodně lidí bourá... Tak si myslím, e mají autoservisy práce vude dostatek.
To co píe má logiku v případě e by to někdo skoumal,ale to se moc neděje -ve značkovém jak vykazuje jednotka problém přehrávají soft a kdy je v ní zásah mění jednotku - za ranec a to větina lidí nehodlá investovat.A přiznám se e kolikrát mám tisíc chutí majitele takto upravené jednotky poslat a nebo polu k tvůrci.Závěr je takovej e upravená jednotka nejde přehrát origo softem a ZN servis řeí výměnou a neznačkovej si s tou úpravou neví rady - take to končí u tvůrce kde navrhnou nejnií cenu opravy.Poprvé jsem se s tímto setkal asi před 10.lety u taxametrů na leasing tam byla nakonfigurovaná blokace na pár dnů po termínu splátky (kdy se zablokoval pokud nedostal splátku ho majitel neodblokoval)A jetě jsem neslyel e by někdo protáhoval ŘJ antivirákem(a jakým)Tím nechci říct e to dělají a nebo vichni dělají - jen se ke mně tato informace dostala.
To co píe má logiku v případě e by to někdo skoumal,ale to se moc neděje -ve značkovém jak vykazuje jednotka problém přehrávají soft a kdy je v ní zásah mění jednotku - za ranec a to větina lidí nehodlá investovat.A přiznám se e kolikrát mám tisíc chutí majitele takto upravené jednotky poslat a nebo polu k tvůrci.Závěr je takovej e upravená jednotka nejde přehrát origo softem a ZN servis řeí výměnou a neznačkovej si s tou úpravou neví rady - take to končí u tvůrce kde navrhnou nejnií cenu opravy.Poprvé jsem se s tímto setkal asi před 10.lety u taxametrů na leasing tam byla nakonfigurovaná blokace na pár dnů po termínu splátky (kdy se zablokoval pokud nedostal splátku ho majitel neodblokoval)A jetě jsem neslyel e by někdo protáhoval ŘJ antivirákem(a jakým)Tím nechci říct e to dělají a nebo vichni dělají - jen se ke mně tato informace dostala.;-)
|
|
27.09.2013 19:50 -
Re: Chiptuning
|
2622170
|
|
vseved
|
Město: Mratín, Auto: Citroën C5 III (X7) 2.0 HDi 16V 143k (103kW) Tourer | Počet příspěvků: 636 |
|
|
jruze napsal(a): ... dozvěděl jsem se zajímavou věc - někteří co čipují upraví soft ke svému prospěchu- auto se po určité době (naprogramováno v čipu) začne chovat divně,začne vykazovat chyby (třeba chybné hodnoty váhy a různých čidel) , začne padat do nouzáku a jiné.
Tak to jsem se dozvěděl asi před 14ti dny, a tak jsem začal se synem (vysoká elektrotech. - aják) pátrat po skutečnostech. Rezervní řídící jednotku motoru odnesl do laboratoře ve kole a (se dvěma přednáejícími) ji prozkoumali. Dodatečně sehnali jetě schémata. Take: Bez fyzického zásahu do ECU (pamě, propojené atd), není nic takového moné. Ověřeno pro EDC 14,15,16,17.
Jinak z obchodního hlediska je to bezúčelný - vypisované chyby bude řeit normální servis (pro čipovací firmu ádný přínos). Pokud není ECU pokozena (vypálená), jde do ní original software nahrát. A o se týká taxametrů tam lo provést blokování protoe pracovaly s datem (dem, měsíc, rok).
Tak to jsem se dozvěděl asi před 14ti dny, a tak jsem začal se synem (vysoká elektrotech. - aják) pátrat po skutečnostech. Rezervní řídící jednotku motoru odnesl do laboratoře ve kole a (se dvěma přednáejícími) ji prozkoumali. Dodatečně sehnali jetě schémata. Take: Bez fyzického zásahu do ECU (pamě, propojené atd), není nic takového moné. Ověřeno pro EDC 14,15,16,17.
Jinak z obchodního hlediska je to bezúčelný - vypisované chyby bude řeit normální servis (pro čipovací firmu ádný přínos). Pokud není ECU pokozena (vypálená), jde do ní original software nahrát. A o se týká taxametrů tam lo provést blokování protoe pracovaly s datem (dem, měsíc, rok).
|
|
27.09.2013 20:07 -
Re: Chiptuning
|
2622172
|
|
zhrado
|
Město: Zh, Auto: Citroën C5 I 2.0HDi SX | Počet příspěvků: 767 |
|
|
To som u počul a čítal dávnejie, e výrobcovia elektroniky po dohode s odberatelom naprogramujú čip aby fungoval určitú dobu. Čisto kvôli tomu aby sa proste kúpila nová vec.. Dnený svet je bohuiaž taký...
To som u počul a čítal dávnejie, e výrobcovia elektroniky po dohode s odberatelom naprogramujú čip aby fungoval určitú dobu. Čisto kvôli tomu aby sa proste kúpila nová vec.. Dnený svet je bohuiaž taký...
|
|
27.09.2013 21:13 -
Re: Chiptuning
|
2622180
|
|
Hanz 397
|
|
|
vseved napsal(a): Tak to jsem se dozvěděl asi před 14ti dny, a tak jsem začal se synem (vysoká elektrotech. - aják) pátrat po skutečnostech. Rezervní řídící jednotku motoru odnesl do laboratoře ve kole a (se dvěma přednáejícími) ji prozkoumali. Dodatečně sehnali jetě schémata. Take: Bez fyzického zásahu do ECU (pamě, propojené atd), není nic takového moné. Ověřeno pro EDC 14,15,16,17.
Jinak z obchodního hlediska je to bezúčelný - vypisované chyby bude řeit normální servis (pro čipovací firmu ádný přínos). Pokud není ECU pokozena (vypálená), jde do ní original software nahrát. A o se týká taxametrů tam lo provést blokování protoe pracovaly s datem (dem, měsíc, rok).
U nás,pokud je SG čípnutej a je potřeba ho naprogramovat,nebo třeba jen nakódovat,kvůli čemukoliv,tak se větinou sesype...
Pokud je ale čípek udělanej zopdpovědně(ani tak ho neuznávám,ale to sem nepatří),tak se občas zadaří a jen se smae a musí se znova nahrát.
A pak je jetě skupina originál fabrickejch Powerkitů a kitů od Schnitzera,který mají svojí,úplně jinou jednotku...
No a SW vady,a úmyslný,nebo neúmyslný,to je kapitola sama pro sebe...
U nás,pokud je SG čípnutej a je potřeba ho naprogramovat,nebo třeba jen nakódovat,kvůli čemukoliv,tak se větinou sesype...
Pokud je ale čípek udělanej zopdpovědně(ani tak ho neuznávám,ale to sem nepatří),tak se občas zadaří a jen se smae a musí se znova nahrát.
A pak je jetě skupina originál fabrickejch Powerkitů a kitů od Schnitzera,který mají svojí,úplně jinou jednotku...
No a SW vady,a úmyslný,nebo neúmyslný,to je kapitola sama pro sebe...
|
|
25.02.2014 20:31 -
Re: Chiptuning
|
2671952
|
|
zico
|
|
|
Ja mam tazsiu nohu. pardon tazsi tempomat ))
Ja mam tazsiu nohu. pardon tazsi tempomat ))
|
|
27.02.2014 20:08 -
Re: Chiptuning
|
2672547
|
|
zico
|
|
|
Alex reagoval na moj velmi stary prispevok, ked som mal este 98kW.
Alex reagoval na moj velmi stary prispevok, ked som mal este 98kW.
|
|
25.06.2014 19:49 -
Re: Chiptuning
|
2709528
|
|
ehw
|
Město: Praha, Auto: | Počet příspěvků: 2 |
|
|
Měl tu někdo xantii HDI 80kw a potom C5 2,2HDI 98Kw a dělal někdo tu chip na 98kw 2,2HDI?
Hledám něco v blízké době vhodného pro můj startup. Předtím jsem jezdil po Čr a zahraničí s rodinným vozem 83Kw 1900Kg a na dálnicí mezi PHABrno jsem musel mít často plyn na podlaze aby jsem udrel podle GPS rychlost 130-140km/h a u tak nechci jezdit a hledám něco silnějího. Zamýlel jsem Renault grand espace, ale tam by byla stejná pohádka. Auto čitě na benzín se nedoplatím a s LPG nezaparkuji v obchodním centru. Xantia 80Kw(@100kW) je stále slabí ne C5 a C5 je těí asi jenom na 150Kg take C5 2,2 hdi 98kw(@125kw) a potom dle YT videa by jsem se c5 dostal na zrychlení 0-100 za circa 9s a to by mi stačilo.
Měl tu někdo xantii HDI 80kw a potom C5 2,2HDI 98Kw a dělal někdo tu chip na 98kw 2,2HDI?
Hledám něco v blízké době vhodného pro můj startup. Předtím jsem jezdil po Čr a zahraničí s rodinným vozem 83Kw 1900Kg a na dálnicí mezi PHABrno jsem musel mít často plyn na podlaze aby jsem udrel podle GPS rychlost 130-140km/h a u tak nechci jezdit a hledám něco silnějího. Zamýlel jsem Renault grand espace, ale tam by byla stejná pohádka. Auto čitě na benzín se nedoplatím a s LPG nezaparkuji v obchodním centru. Xantia 80Kw(@100kW) je stále slabí ne C5 a C5 je těí asi jenom na 150Kg take C5 2,2 hdi 98kw(@125kw) a potom dle YT videa by jsem se c5 dostal na zrychlení 0-100 za circa 9s a to by mi stačilo. :-)
|
|
25.06.2014 22:46 -
Re: Chiptuning
|
2709630
|
|
Delict
|
Město: Podhajska, Auto: Citroen C6 2.7 HDi V6 24V TwinTurbo Exclusive | Počet příspěvků: 717 |
|
|
Len chipuj 10 ročné auto hlavne 2.2 HDi s FAPom.. nerozumie základom..kone síce predávajú autá ale závody vyhráva krútiaci moment a jeho dobré rozloenie, 2.2ka v manuáli je slune sviná a určite ju nemusí tlači na 140.. ja som s naloenou iiel v pohode 190 podla gps (za mlada a za blba)
Podla mojho názoru, zvyovanie výkonu bez úprav motora má vdy následky na ivotnosti a hospodárnosti..ak teda nerátame vyhodenie FAPu a EGR
+mal som xantiu hdi aj c5 hdi aj c5 2.2hdi a doili sa krásneho veku a jazdia dodnes..ale chip by som im nikdy neurobil, na to sú iné autá a nie komfortné lode..
Len chipuj 10 ročné auto :) hlavne 2.2 HDi s FAPom.. nerozumie základom..kone síce predávajú autá ale závody vyhráva krútiaci moment a jeho dobré rozloenie, 2.2ka v manuáli je slune sviná a určite ju nemusí tlači na 140.. ja som s naloenou iiel v pohode 190 podla gps (za mlada a za blba)
Podla mojho názoru, zvyovanie výkonu bez úprav motora má vdy následky na ivotnosti a hospodárnosti..ak teda nerátame vyhodenie FAPu a EGR
+mal som xantiu hdi aj c5 hdi aj c5 2.2hdi a doili sa krásneho veku a jazdia dodnes..ale chip by som im nikdy neurobil, na to sú iné autá a nie komfortné lode..
|
|
26.06.2014 09:18 -
Re: Chiptuning
|
2709665
|
|
Devilian
|
|
|
Je to dost diskutabilne, davat chipovat tak stare auto, este k tomu diesel. Nemyslim si, ze motor s tym bude mat problem. Problemy by s tym mohol mat ten zvysok okolo toho. Na turbodiesli najvacsiu cast odnesie turbo. Ked bude dost fukat a zvysi tlaky, asi sa to nebude pacit ani tomu fapu. Ale s tym uz asi ratas.
Ked si zratas to riziko a cenu chipu, si skoro na cene biturba. Ja osobne by som sa ale biturba bal, keby odislo to turbo, musel by som predat byt
Problem na starom diesli podla mna vseobecne su poloosi. Tie, narozdiel od benzinu, celu dobu zvladaju narazy maximalneho krutiaceho momentu. Ak uz neboli menene, ratal by som s tym. Vlastna skusenost.
Ja na mojom aute by som ale dal chip bez premyslania. Uz len preto, ze uplne totozna prevodovka, podvozok a pravdepodobne poloosi sa montuju aj na 120kw 2.2 benzin, ktory sa zial (z mne nepochopitelnych dovodov) daval len do peugeotu 407. Skoda ze chip na tento motor je len placebo za 500 eur. Ale ak by niekto vedel o kompresore na 2.0i 16V VVT, rad si ho vypocujem.
Je to dost diskutabilne, davat chipovat tak stare auto, este k tomu diesel. Nemyslim si, ze motor s tym bude mat problem. Problemy by s tym mohol mat ten zvysok okolo toho. Na turbodiesli najvacsiu cast odnesie turbo. Ked bude dost fukat a zvysi tlaky, asi sa to nebude pacit ani tomu fapu. Ale s tym uz asi ratas.
Ked si zratas to riziko a cenu chipu, si skoro na cene biturba. Ja osobne by som sa ale biturba bal, keby odislo to turbo, musel by som predat byt :)
Problem na starom diesli podla mna vseobecne su poloosi. Tie, narozdiel od benzinu, celu dobu zvladaju narazy maximalneho krutiaceho momentu. Ak uz neboli menene, ratal by som s tym. Vlastna skusenost.
Ja na mojom aute by som ale dal chip bez premyslania. Uz len preto, ze uplne totozna prevodovka, podvozok a pravdepodobne poloosi sa montuju aj na 120kw 2.2 benzin, ktory sa zial (z mne nepochopitelnych dovodov) daval len do peugeotu 407. Skoda ze chip na tento motor je len placebo za 500 eur. Ale ak by niekto vedel o kompresore na 2.0i 16V VVT, rad si ho vypocujem.
|
|
26.06.2014 12:00 -
Re: Chiptuning
|
2709678
|
|
Delict
|
Město: Podhajska, Auto: Citroen C6 2.7 HDi V6 24V TwinTurbo Exclusive | Počet příspěvků: 717 |
|
|
ehw :: ja rozumiem vežmi dobre vzahom medzi krútiacim momentom a výkonom, preto som písal o úprave motora, lebo záleí od typu preplnovania, spalovacieho priestoru a X dalích vecí aké budú kw a nm
Pár chiptuningov som u dával dohromady a bol to záitok, vo finále ili nazad do továrneho nastavenia a a tak bol problém odstránitežný.
+ je najlepie keď neaký poloexpert dodrbe čip, a hw lockne jednotku aby tú spraseninu od neho náhodou niekto neokopčil tak to je total zábavka..hlavne ked to niekde odkukal z tuzing fóra
za tú tvoju priblblú a arogantnú poznámku ale nemám najmení záujem sa s tebou o tom bavi, ja ti prajem , otuzený super ropo kchar
ehw :: ja rozumiem vežmi dobre vzahom medzi krútiacim momentom a výkonom, preto som písal o úprave motora, lebo záleí od typu preplnovania, spalovacieho priestoru a X dalích vecí aké budú kw a nm
Pár chiptuningov som u dával dohromady a bol to záitok, vo finále ili nazad do továrneho nastavenia a a tak bol problém odstránitežný.
+ je najlepie keď neaký poloexpert dodrbe čip, a hw lockne jednotku aby tú spraseninu od neho náhodou niekto neokopčil tak to je total zábavka..hlavne ked to niekde odkukal z tuzing fóra
za tú tvoju priblblú a arogantnú poznámku ale nemám najmení záujem sa s tebou o tom bavi, ja ti prajem , otuzený super ropo kchar :palec
|
|
26.06.2014 14:21 -
Re: Chiptuning
|
2709691
|
|
Světlono
|
Město: Brno, Auto: Citroën C5 II 2.0HDi 16v SX Break | Počet příspěvků: 179 |
|
|
Pokud někdo touí po vyím výkonu, tak je jednoznačně nejlepí metodou, koupit si silnějí auto. A dost moná i nejlevnějí metodou. Pokouet se amatérsky kouzlit s moderními CR diesly je blbina. Tyhle motory jsou docela naponované výkonově, ověené různými ekofičurami.
Staré koncernové tdi se pokud je mi známo lechtily např. jinýma vstřikama, jiným turbem atd. Ale na co je mi v běném provozu auto, které bude mít větinou křivku krouáku ve tvaru pyramidy? Zátah odspoda a mrtvice kousek nahoře? A k tomu kouřová clona? A ivotnost nejen motoru, ale spojky, převodovky, poloos? Kdo z tunerů dimenzuje brzdy k tomu zvýenému výkonu?
S dnení hustotou provozu to je stejně na prd. I tzv. rychlé předjetí je na prd, protoe ze předjetým kamionem je jich x dalích a vesnice a dědek co se courá.... Mám vyzkoueno mnohokrát na trase na chatu, cca 100 km (město + dálnice + silnice I třídy + okresky), e kdy jedu ostře, tak jsem o 10 minut rychlejí ne kdy jedu na pohodu. Take teď u jezdím na pohodu.
Pokud někdo touí po vyím výkonu, tak je jednoznačně nejlepí metodou, koupit si silnějí auto. A dost moná i nejlevnějí metodou. Pokouet se amatérsky kouzlit s moderními CR diesly je blbina. Tyhle motory jsou docela naponované výkonově, ověené různými ekofičurami.
Staré koncernové tdi se pokud je mi známo lechtily např. jinýma vstřikama, jiným turbem atd. Ale na co je mi v běném provozu auto, které bude mít větinou křivku krouáku ve tvaru pyramidy? Zátah odspoda a mrtvice kousek nahoře? A k tomu kouřová clona? A ivotnost nejen motoru, ale spojky, převodovky, poloos? Kdo z tunerů dimenzuje brzdy k tomu zvýenému výkonu?
S dnení hustotou provozu to je stejně na prd. I tzv. rychlé předjetí je na prd, protoe ze předjetým kamionem je jich x dalích a vesnice a dědek co se courá.... Mám vyzkoueno mnohokrát na trase na chatu, cca 100 km (město + dálnice + silnice I třídy + okresky), e kdy jedu ostře, tak jsem o 10 minut rychlejí ne kdy jedu na pohodu. Take teď u jezdím na pohodu.;-)
|
|
26.06.2014 15:07 -
Re: Chiptuning
|
2709695
|
|
Bobo
|
|
|
Mám C5 6 roků nachipovanou na 137KW . Najeto 320000km a nemám ádný problém.
Mám C5 6 roků nachipovanou na 137KW . Najeto 320000km a nemám ádný problém.
|
|
26.06.2014 15:33 -
Re: Chiptuning
|
2709699
|
|
Maxifik
|
Město: Trutnov 4, Auto: Toyota Verso 1,8 | Počet příspěvků: 746 |
|
|
Pro ehw:
chtěl jsi poradit nebo se jen ukázat jaký si king a uráet ostatní? Nikdo ti nic patného neřekl, tak se laskavě sklidni. Pokud jsi nechtěl slyel jiné názory jak ty tvoje, proč jsi se vůbec ptal?
Pro ehw:
chtěl jsi poradit nebo se jen ukázat jaký si king a uráet ostatní? Nikdo ti nic patného neřekl, tak se laskavě sklidni. Pokud jsi nechtěl slyel jiné názory jak ty tvoje, proč jsi se vůbec ptal?
|
|
26.06.2014 19:19 -
Re: Chiptuning
|
2709784
|
|
Tony_Z
|
Město: Okr. Kladno, Auto: C5 III (X7) Tourer 2.2HDi 125Kw (4HT, 2009); C5 I 2.0HDi 80Kw (RHZ, 2002) | Počet příspěvků: 519 |
|
|
ehw napsal(a): Měl tu někdo xantii HDI 80kw a potom C5 2,2HDI 98Kw a dělal někdo tu chip na 98kw 2,2HDI?
Hledám něco v blízké době vhodného pro můj startup. Předtím jsem jezdil po Čr a zahraničí s rodinným vozem 83Kw 1900Kg a na dálnicí mezi PHABrno jsem musel mít často plyn na podlaze aby jsem udrel podle GPS rychlost 130-140km/h a u tak nechci jezdit a hledám něco silnějího. Zamýlel jsem Renault grand espace, ale tam by byla stejná pohádka. Auto čitě na benzín se nedoplatím a s LPG nezaparkuji v obchodním centru. Xantia 80Kw(@100kW) je stále slabí ne C5 a C5 je těí asi jenom na 150Kg take C5 2,2 hdi 98kw(@125kw) a potom dle YT videa by jsem se c5 dostal na zrychlení 0-100 za circa 9s a to by mi stačilo.
Jestli jsi musel u 80Kw xantie mít plyn na podlaze, aby jela 130km/h po dálnici, tak ji má zřejmě ve zlém stavu. Páč by ti jela jak moje 1.9 TD - 66kw Xantie, co jsem měl.
S C5 80Kw tento problém není (mám ji chiplou, jak se to projevuje oproti standardu si ji nepamatuji - jsou to 4 roky), take 2.2HDi (pokud nebude stářím nebo od někoho rozesraná) splňovat tvé poadavky. Chip netřeba.
Jinka souhlasím s kadým, kdo ti napsal, e nejlepí volbou, pokud chce sílu, je auto s origo silnějím motorem.
(Pro vechny myslím, e tu bylo opakovaně rozebíráno, e ten, kdo nemá chip nebo tak nějak by neměl zasahovat a nelámat si s tímto vláknem hlavu)
Jestli jsi musel u 80Kw xantie mít plyn na podlaze, aby jela 130km/h po dálnici, tak ji má zřejmě ve zlém stavu. Páč by ti jela jak moje 1.9 TD - 66kw Xantie, co jsem měl. :-)
S C5 80Kw tento problém není (mám ji chiplou, jak se to projevuje oproti standardu si ji nepamatuji - jsou to 4 roky), take 2.2HDi (pokud nebude stářím nebo od někoho rozesraná) splňovat tvé poadavky. Chip netřeba.
Jinka souhlasím s kadým, kdo ti napsal, e nejlepí volbou, pokud chce sílu, je auto s origo silnějím motorem. ;-)
(Pro vechny myslím, e tu bylo opakovaně rozebíráno, e ten, kdo nemá chip nebo tak nějak by neměl zasahovat a nelámat si s tímto vláknem hlavu) ;-)
|
|
| |
|
|