del42sa
|
25.05.2018 09:56 -
Re: Jak funguje hydractive 3 / 3+
|
|
|
konqui napsal(a): Co presne?
- regulace tuhosti - funguje spolehlivě na 100 % - stačí se podívat na live hodnoty v diagboxu
- udrzovani stejne svetle vysky vepredu i vzadu - nelze zpochybnit, vizuálně ověřeno
- eliminace naklonu v zatackach - při reimu sport je se to blíí Xantii Activě (sic vzdáleně, ale pozorovatelné)
- eliminace naklonu pri brzdeni/akceleraci - viz výe
- automaticke nastavovani vysky a tuhosti pri dalnicni rychlosti (nad 110) - funguje spolehlivě na 100 % - stačí se podívat na live hodnoty v diagboxu
- moznost volby svetle vysky - asi nelze rozporovat.
Tak jetě jednou - co je na papire a v praxi nefunguje a hlavne co jsi nezodpovedel - co je aktivni podovzek?
zkusím se do vaí debaty maličko zapojit. Podvozek který pouívá/val Citroen ve vozech jako XM a Xantia je sice řízen "počítačem" nicméně jedná se pořád o tzv. "semiaktivní odpruení". To znamená, e na základě vstupních hodnot z různých čidel (rychlost vozidla, úhel natočení volantu, zdvih/propruení kola, zpomalení/akcelerace, atd) dochází k určitému stupni korekce tuhosti odpruení, které se tak projeví lepím chováním vozidla v různých situacích. Systém ovem nedokáe neádoucímu chování vozu zabránit/předcházet, ale pouze ho do jisté míry potlačit. Nejedná se tedy o aktivní odpruení, by často tak bývá mnohými novináři a veřejností nesprávně nazýváno.
Odpruení tedy dělíme na:
*Pasivní = pruiny/vzduch/ listová pera/ torzní tyče bez jakékoliv dalí regualce
*Semiaktivní/Adaptivní = Citroen Hydractive/Opel Flexride/ VW DCC/vesměs vechna auta s přepínatelnými tlumiči
*Aktivní = Lotus/Bose/Acocar
Toyota KDSS a Mercedes Benz ABC jsou pokročilejí verze semiaktivního/adaptivního odpruení, které zcela eliminují pouití klasických zkrutných stabilizátorů a tím pádem je dosaeno větí míry comfortu. ( respektive Toyota stabilizátory má, ale umí je v určitých situacích zcela odpojit od odpruení) Systém jaký pouívá Mercedes Benz je ale sloitějí ne odpruení s elektronicky řízenými tlumiči a obsahuje několik tlakových jednotek (koulí), hydraulické čerpadlo a akutátory. Něco jsem o tom napsal na fóru Citroeny.cz (díky přiblblému nastavení serveru rajče.cz ale u spousta obrázků chybí) .link.
Citroen (Re)Activa:
Ona i taková Xantia Activa je vlastně "semiaktivní/re-aktivní" systém. Proč ? Protoe k potlačení náklonu vozidla dochází vlastně a v okamiku, kdy se vozidlo začně naklánět. Jde sice jen o velmi malý náklon (cca 2 stupně ), ale je tomu tak. Teprve, kdy uhel natočení předních ramen přesáhne tuto hodnotu, otevře se korektor hydraulické kapaliny a teprve poté dochází k regulaci/potlačení náklonu. Je to jako splachovací ventil v nádrce WC fungující obráceným způsobem. (kdy voda dosáhne stanovené hladiny, plovák uzavře protitlakem přívod vody do nádrky. Spláchnete a voda se zase začne napoutět )
Systém pouitý v Xantii Activa je nicméně mnohem účinnějí v potlačování náklonu, ne jakákoliv verze systému hydractive 1/2/3/AMVAR
Opravdu aktivní systém předpokládá reakci odpruení dříve, ne k dané situaci vubec mělo dojít, to znamená e v okamiku překonávání nerovnosti u odpruení reaguje s předstihem a reakci vozidla na nerovnost tak vlastně vůbec nedochází. Takové odpruení vyvinul a experimentoval s ním například Lotus v F1 nebo Esprit
.link.
.link.
.link.
.link.
nebo Toyota u modelu Soarer UZZ32,
.link.
.link.
dalí velmi známé video které tady také kolovalo a tím je odpruení od BOSE
.link.
a nyní od podstatě jeho přímým pokračovatele Clearmotion
.link.
Dalím známým systémem je Tenneco "ACOCAR"
.link.
.link.
v podstatě s tou mylenkou experimentovalo hodně výrobců nicméně vdy narazili na velmi vysoké výrobní a pořizovací náklady a komplikovanou konstrukci podvozků, které pak v reálu činily auta v očích zákazníků poruchová....
Tyto systémy vyadují mimo hodně výkonného výpočetní hardwaru, také aktivní akutátory u kadého kola ve spojení s účinými systémy skenování vozovky (např kamera + radar) , dále doplněné citlivými senzory a ideálně spojené s údaji z navigačních map, aby odpruení dokázalo opravdu reagovat "s předstihem" Dalím nezanedbatelným nedostatkem těchto systémů bývá vysoká hmotnost a vysoká spotřeba energie.
V dnení eko době, kdy se počítá kadý kilogram kvůli několika uetřeným litrům paliva a méně vypoutěným emisím jde o kontraproduktivní řeení.
Cílem mého příspěvku rozhodně nebylo shodit kvality hydropneumatického odpruení, jako spíe vnést trochu světla do dané problematiky. To tak |
| |
| |