del42sa
|
03.10.2017 08:45 -
Re: Co nového chystá Citroen
|
|

|
Citroen XM ALTO je dalí zajímavý projekt, který v roce 1994 PSA představila veřejnosti a který probíhal pod hlavičkou Evropského programu Prométheus. Prototyp vozidla XM byl vybaven multiplexním rozvodem, antikolizním systémem, adaptivním tempomatem, infračerveným nočním viděním, satelitním naváděcím systémem, kontrolou bdělosti řidiče, atd.
.link.
.link.
bohuel podobně jako ostatní zajímavé projekty ani tento se nedostal do sériové výroby. Něco z výzkumu přece jen PSA nakonec pouila, ideu multiplexního rozvodu nebo hlídání jízdního pruhu, byl to vak jen zlomek z původního nápadu a jetě některé technologie přily s více jak s dvacetiletým zpoděním ( například noční vidění v DS7) nebo adaptivní tempomat ( vozy na platformě EMP2 ) či hlídání bdělosti řidiče.
Těko říct jestli za tím byla příliná opatrnost a příli konzervativní mylení managementu PSA nebo vysoké finanční náklady takovýchto řeení. Tehdy v 80tých a částěčně i v 90 tých letech PSA (moná z nějaké nostalgie k historii značky) umoňovala Citroenu realizovat jeho pokrokové nápady alespoň v laboratořích vývojového oddělení a tak ( na oko ) udrovat technický náskok a pokrok této značky.
Realita byla ale mnohem smutnějí. Jakmile ale mělo dojít na sériovou výrobu, zvítězilo vdy levnějí a konzervativní řeení a hlavně takové, které umoňovalo co největí míru sdílení techniky se sesterským Peugeotem. Toto se táhne jako červená nit historií Citroenu od doby co je převzal Peugeot. Postupně se osekávalo vechno to co bylo u Citroenu jedinečné a co se liilo od Peugeotu, např. přední zavěení CX/SM, Diravi u XM, hydraulické brzdy a zbylo jen hydropneumatické odpruení a nakonec v Peugeotu odstaranili i tuto poslední překáku k dokonalé unifikaci.
Potenciál a kreativitu značka Citroen vdycky měla, bohuel pod vedením Peugeotu nikdy neměla velké ance se projevit. Tipnul bych si, e dneska tam u ani nepracují takoví lidé se zápalem ke značce a kteří v minulosti pomohli prosadit do výroby právě takové vozy jako XM nebo BX nebo pracovali na těch fantastických prototypech jako Activa 1/2 nebo EOLE 
na druhou stranu buďme rádi za XM, Xantii Activu i C6 s AMVAREM, e vůbec vznikly. Jednou budou tyto vozy mít obrovskou hodnotu a bude se o nich mluvit s uznáním. |
| |
| |