 | |  |
 | Zobrazení samostatného příspěvku / Diskuze: Akumulátor |  |
Tridac
|
04.02.2016 19:11 -
Re: Akumulátor
|
|

|
Tak so to zde pročítám a některé věci mne neskutečně překvapují. Několik let jsem se zajímal o akumulátory jako takové, co dělá a nedělá různý proud a jak se chovají gelové, rounové a klasické akumulátory v různých podmínkách, napětích a proudech, jak se dobíjí impulzně a slyel jsem tolik různých věcí, i nesmyslů, e by to dalo pomalu na knihu.
Nikdy alternátor nedává plný výkon do baterie. Jeidně, e by jej pohánělo něco jiného ne motor. Dodává zbytkový proud po oděčtení veho, co musí napájet. Co zbývá, dává do akumulátoru. Vdy systém nastaví preferenci toho podstatného a dá se říci, e akumulátor je jedním z posledních kam jde proud.
K tomu kdy dá mení nebo větí akumulátor, pak není pravdou, e bude dávat více nebo méně proudu, bude dávat stále stejně, nevím proč by dával víc nebo méně dle kapacity akumulátoru. Ale bude to dávat kratí nebo delí dobu. Slabí akumulátor nevadí nabíjení, ale vadí akumulátoru a provozním věcem, které jsou dimenzovány na určitý proud. Můe nadmerně zatěovat proudové zatíení systému a vyhazovat chybové hláky při sebemením poklesu kapacity pod hranici nastavení. Dnes jsou hlídány i příkony svorek, árovek, kabelů , spojek a jakmile systém vyhodnotí podpětí mů být problém třeba při strtu. Kapacitně to zvládne, ale vyhodnotí ndostatek rezervy a odpojí jiné systémy jako by byl slabý akumulátor, přitom je plný, ale kapacitně mení. Obráceně silnějí akumultátor je problém pro alternátor, který nemusí dlouhodobě zvládat dodávat potřebný proud pro plné dobití akumulátoru, pořád je víceméně nucen dávat maximum a nemá odpočinek. Pro představu si stačí jen ve převést do podívané třeba kýble s vodou a velký bazen. Kdy si pořídím bazen 3x3 metry, jak dlouho budu házel kýble vody a kdy si naopak pořídím 15x15 metrů jak se to projeví na mé fyzičce. Při stejné práci bude poloprázdný, pro naplnění se sedřu a ten malý bude hned plný při stejném výkonu.
Decelerace se vyuívá mnoho let, ale nikdy prozatím v masovém nasazení, on ten systém byl vdy konstrukčně draí ne zisk dobíjecího proudu v provozu, co troku ztrácí smysl. Vyjde levněji si koupit novou baterku ne řeit systém dobíjení v provozu, ale u elektromobiů to jinak nejde aby se prodlouila doba pouitelnosti akumulátorů.
Na závěr bych asi jen sdělil takové info o akumulátorech co si mockrát lidé neuvědomují, dělají to roboticky, ale přitom o tom říkájí takové nesmysly, e to a zaráí. Je to jednoduché. Vichni asi jistě jsme u vyndali baterku z auta a dali ji na nabíječku. A dáváte ji na nabíječku, která dává stejně proudu jako alternátor? nebo to dáváte celé roky na stále stejnou? Kadá nabíječka dává jiný proud. Mám doma tři nabíječky, 1A, 3A a 6-12A. Ani jedno nevadí akumulátoru a je jen na mne jak dlouho chci trápit baterku, jak rychle ji potřebuji a jestli ji nechci moc mordovat silnýmn proudem. Větinou ji dávám na tu 1A, trvá to nejdéle, ale je to nejkvalitnějí a nejsilnějí nabití při nejetrnějím pouití akumulátoru. Ale ta otázka leí na tom, e je úplně jedno jaký proud dává alternátor, z pohledu akumulátoru, má své ochrany a řídí si kapacitu akumulátoru velmi dobře, jakmile je plný, nabíječka vypne nabíjení, u auta se začně zpětně vybíjet přez kostru proud pryč a nejde dál do akumulátoru pokud je ji plný.
Take jednoduché doporučení asi takové, slabý akumulátor není dobrý, silnejí akumulátor není dobrý, je dobře spočítáno kolik zbývá v provozu proudu pro dobíjení a kolik proudu potřebuje systém pro rezervu proudu při maximálním vyuití. Samozřejmě platí, e kdy je od výrobce daná kapacita třeba 44Ah a dá se tam 50Ah, pak se nemluví o velkém rozdílu. Ale spíe jde o to místo 44Ah dát třeba 90Ah. To u je problém. Osobně bych s kapacitou akumulátoru nelaboroval. Jen snad jednou upozornění. V určitém okamiku provozu je mnohem důleitejí jiná veličina akumulátoru a to je okamitý startovací proud, který se musí dát pozor, aby případně mení nebo slabí akumulátor disponoval tak velkým startovacím proudem, jaký potřebuje s rezervou starter a přitom jetě systém. U Citroenu se přiznám, e nevím kolik je startovací proud, ale například u mé motorky je kapacita baterie 25Ah, ale 360A startovací proud, tedy proud který ve startovacím okamiku dokáe akumulátor krátkodobě vyvinout při startu. Kdy tam dám 19Ah, má jen 240A a můe být problém při více startech v krátkém úseku, protoe motor potřebuje vyí proudové zatíení ne mu dokáe poskytnou akumulátor. Ono dva stejné akumulátory mohu mít zcela odliný startovací proud. Některá auta jsou na to háklivá.
Moná jsem to napsal sloitě, ale z autokoly při výuce jsem vdy ve snaivě rozebral, aby se to dalo pochopit. Tak omluvte sloh, je to tak nějak polopaticky. |
| |
| |
|
|