mariov8
|
09.07.2014 19:06 -
Re: Okamitá spotřeba
|
|

|
Moje C5 za jízdy rychlostí nad 30km/h zobrazuje okamitou spotřebu jak ji přiblině, ale názorně, výe popisují Tony Z a vilous. S klesající rychlostí klesá přesnost a konstruktéři moudře rozhodli u mého vozidla tam zobrazovat pomlčky.
Mercedes co občas jezdím, na volnoběh za stání vozidla ukazuje tzv. hodinovou spotřebu = kolik L/paliva by vůz spálil pro udrení chodu motoru stojícího vozidla na hodinu v jednotkách L/h. Můe to nepatrně kolísat podle stupně zahřátí motoru (vnitřních odporů) a podle zatíení motoru (například klimatizací). U jedoucího zahřátého moderního vozidla je vliv klimatizace a překvapivě malý, tedy pokud se nebavíme o motorech do 1,6L a meních nebo atmosférických záehových, kde to cítit je. Mercedes při nízkých rychlostech ukazuje "za studena" okamitou spotřebu cca 40L/100km a je jasné, e spotřeba je vyí, ale nechceme děsit uivatele... 8-) Zasáhl programátor (či spíe marketing a management).
Palubní počítače za jízdy vdy zobrazují průměrnou spotřebu vypočtenou za posledních cca 10 min (2 nebo 5 či 1 min, dosaďte si co chcete dle tovární značky a modelu vozu, prostě za stanovený interval), přepočtenou na L/100km a je jedno co se s autem děje. Logicky tedy kdy budu z časového intervalu polovinu doby plachtit nebo brzdit motorem, poleze to dolů, ale kdy pojedu do kopců, poleze to nahoru. Dojezd se počítá analogicky jenom je to nepřímá úměra.
Technicky si řídící jednotka motoru opravdu primitivně počítá vechny vstřikovací dávky paliva a odečte předpokládaný přepad za stanovený časový interval a veme to ujetou vzdáleností za tento časový interval, jetě to pro jistotu koriguje korekčním faktorem... obvyklá přesnost je sice horí ne kdyby tam byly přesné průtokoměry, ale cena za těch pár řádků kódu dává fascinující přesnost a spolehlivost vs vynaloené prostředky.
Vechny auta co jsem měl a měli palubní počítač byly +/- 0,3L od hodnoty zjitěné dotankováním. A i zde pozor! Dle teploty například nafta relativně citelně mění svůj objem!!! Docela dost to udělá například u kamionu s Commonrailem (značný přepad a vysoká teplota zpětně do nádre přiváděného paliva). ani tak nejde o to, e by se ovlivnila spotřeba (řídící jednotka si objem paliva pro vstřikovač koriguje i dle teplot), ale jde o to, kolik můete ke zbytku paliva dotankovat. Měřili jsme to a lítaly tam procenta! Kdy si vemete 1000L nádr je 5% na polovině nádre 25L rozdíl. Čerpací stanice by měli s korekcí objemu na normovanou teplotu pracovat (by asi omezeně), ale nejsem čerpadlář...
Co z toho vyplývá? Jedna nádr je nic (vypovídací hodnota 0), 10 nádrí začíná být pouitelný vzorek a takových 50 a 100, kdy známe jízdní styl a profil a délku tras je údaj relevatní pro srovnávání. |
| |
| |