| | |
Stručný průvodce C5 1. dil | |
Citroën C5 byl ve všech směrech inovativní vůz, představující nová řešení v oblasti bezpečnosti, komfortu, potěšení z jízdy, vybavení a provozních nákladů. Ve znamení aktivní bezpečnosti C5 dostala třetí generaci hydraulického odpruení, které. automaticky upravuje světlou výšku vozu bez ohledu na jeho zatíení a přispívá k vysoké úrovní bezpečnosti, ABS, ASR, brzdového asistenta a hlídání tlaku pneumatik. K zajištění nejlepší bezpečnosti cestujících slouí a 8 aribagů, přední í zadní pásy s napínáním, přední vyztuené dveře. Komfort a potěšení z jízdy zajišuje prostorný interiér, odtlumení vibrací a hluku a samozřejmě sekvenční automatickou převodovku. Citroën takté upřednostnil ochranu prostředí instalací filtru pevných částic, sníenou spotřebou a velmi nízkým CO2 (ve všech motorizacích).
Technické charakteristiky
Podvozek
Citroën C5 byl vybaven třetí generací hydraktivu, hydraulického pérování, které bylo představeno v enevském Autosalónu. Tento systém je klíčem k nepřetritému komfortnímu kontaktu s povrchem cesty.
Hydraktiv zahrnuje:
* BHI (Built-in Hydroelectronic Interface), jádro systému, které kombinuje řídící jednotku, hydraulické čerpadlo (doslova hydraulický tlakový generátor) a elektrický motor. * čtyři pístnice s hydraulickými zásobníky * přední a zadní regulátory * přední a zadní elek. výškové senzory a příčné stabilizátory * zásobník s hydraulickou kapalinou LDS * zjednodušený systém trubek s s novou generací spojů * a výstupem kontroly a pozice na multifunkčním displeji
Tento ač zjednodušený, tak inovovaný koncept, je zaloen na posledních pokrocích v elektr. a hydrualické technologii, zejména představván BHI.
Nyní si představíme několik charakteristik podvozku:
* při jízdě nad 110km/h na nezničeném povrchu se auto na předku sníí o 15 mm a na zadku o 11mm, co napomáhá k niší spotřebě a auto není tolik citlivé například k bočnímu větru, do standartní světlé výšky se auto spustí při sníení rychlosti na 90km/h * na horším povrchu BHI zvedne světlou výšku vozidla na úkor komfortu cestujích, kdy je cesta v opravdu špatném stavu, na 13 mm, neplatí pro rychlost nad 70 km/h.
Řidič můe sám změnit výšku vozidla do 4 nastavení
1. Nejvyšší servisní pozice, můe být pouita pro výměnu kola
2. Vyšší (někdy nazývána terénní) můe být pouita na překonání překáek v nízké rychlosti, světlá výška se změní o 40 mm
3. Normální, jízdní poloha
4. Nejniší, servisní, je moné ji pouít při nakládání
Pozici auta vidíte na displeji, controlní systém vám však neumoní jízdu rychlejší ne 10km/h v nejvyšší pozici (1) a vyšší (2) ne 40 km/h.
Hydraktiv třetí generace můeme nazvat té "autoadaptivním odpruením", které se automaticky a po celý čas jízdy přizpůsobuje vašemu individuálnímu stylu. Můete té manuálně oba reimy přepínat komfort x sport.
Kola na C5 byla buď v 15ti palcovém provedení nebo 16ti palcová (pro výbavu Exclusive), 205/65/15 s rychlostním indexem H nebo 215/55/16 s rychlostním indexem W (trochu nepouitelné pro ČR, kdy sháníte zimní gumy v normální cenové relaci).
Všechny C5 jsou vybaveny brzdovým asistentem, který při prudkém brdění vyvine větší tlak na brzdový pedál ne řidič. Kdy se auto pohybuje rychlostí 100km/h, brzdná dráha se zkrátí o 25 procent! Dva mechanické pístky spouší asistenta automaticky, kdy je pedál sešplápnut rychleji ne 450 mm/s2. (přední kotouče jsou větrané a mají 288mm, zadní 276 - příklad pro modely 3,0 V6 a 2,2 Hdi).
Posilovač řízení u C5 je také velmi nápomocný při utváření komfortního dojmu při pouívání vozidla. Při 600-100 rpm je posilovač řízení na maximální výkon (průtok 10 l/ min) nad 2600 rpm klesá (průtok 6l/min). V modelech s motorem 3,0 V6 je variabilní posilovač řízení v přímé závislosti na ryhlosti vozidla.
Motory ve zkratce
3,0 V6 24v (ES9J4S)
Objem 2946 ccm, šesti válec véčkové konstrukce se 60° sevřením. Byl nástupcem motorů z Xantie a XM, jeho váha byla sníena o 10 kg a zvedly se hodnoty o 8% maximálního výkonu 152kw, který dosahuje při 6000rpm a o 6% nejvyššího točivého momentu 285 Nm při 3750 rpm a 10 % na spodku točivého momentu 260nm při 2000rpm. Sníila se spotřeba paliva (která je silně závislá na stylu jízdy), výměna cívek se prodlouila na 120 000km a s long life olejem se výměna prodlouila na 30 000 (neznám nikoho, kdo by toto zkoušel) a v souladu s normou Euro 4 splňuje motor emisní limity.
Po technické stránce se změnilo variabilní časování ventilů, nové vícebodové vstřikovače, elektr. klapka, šest zapalovacích cívek (pokrok od staršího 3,0 V6, kde cívky jsou v kuse po 3). Hliníkový blok motora, 4x uloená ocelová klika, však největší změny proběhly na hlavách válců, kde jsou rozšířené spalovací komory a vylepšené sací potrubí, které zvýšilo výkon a točivý moment.
Samotné písty jsou o 40 gramů lehčí ne na předcházející verzi. 4 vačkové hřídele s hydraulickými zvedátky a variabilním časováním, které zajišuje optimální přísun vzduchu. Například při akceleraci v nízkých otáčkách, se vačková hřídel nad sacími ventily dostane do dvou moných pozic díky šroubovité (šnekovité) rampě. Sekvenční vstřikování je kontrolováno ŘJ Bosch ME 7,4 a coil-per-plug, někdy té označováno jako COP, co znamená, e kadá svíčka má svou cívku. Vícebodové vstřikovače mají dvoucestný přívod paliva bez vratky. To aby palivo cirkulovalo a sníily se pulzy a hluk.
2,2 HDi s FAP (DW12ATED)
Tento typ motora zvyšuje jízdní komfort díky skvělému zredukování hluku a vibrací, které motoru zajišuje kultivovaný chod a nízko posazenému maximálnímu točivému momentu. Takté má nízké emisní hodnoty. Objem 2179 ccm, nejvyšší výkon 98 kw při 4000rpm a nejvyšší točivý moment 317 Nm při 2000rpm. Motor vyuívá moderní vysokotlaké vstřikování common-rail (az 1350 barů) a se spalovací komorou navrhnutou tak, aby pojala maximum směsi. Tento typ motora má turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek, dvě vyváené kliky, které redukují vibrace a odtlumený setrvačník, který dokáe sníit hluk v nízkých otáčkách od 1200 rpm do 2400rpm. Turbodmychadlo s proměnlivou gemoetrií lopatek dokáe zvýšit plnící tlak v nízkých otáčkách, naopak ve vysokých otáčkách se plnící tlak reguluje. Výfukové plyny jsou recyklovány aby došlo ke sníení NOx, díky EGR (exhaust gas recirculation.
FAP
Pevné částečky mají velikost okolo 0,09 mikronů a obsahují uhlík a uhlovodíky. Filtr pevných částic tyto částečky zachytí a vypálí je, částečky hoří při cca 550°C, ale normální teplota výfukových plynů je pouze 150°C. Během expanzní fáze ve spalovací komoře je vstříknuto palivo, které během hoření dokáe zvýšit teplotu výfukových plynů na 350°C a 400°C. Katalyzátor pracuje s nespálenými uhlovodíky, které vznikly po dodatečném vstříknutí paliva a tak zvyšuje teplotu o dalších 100°C. Díky pouítí Eolys aditiv se podaří pevné částečky spálit ji při 450°C. Eloys se doporučuje doplnit kadých 80 000km.
Další typy a informace přidáme co nejdříve.
Pokud máte nějaký článek, co by mohl informace doplnit, či zkonkretizovat, pošlete jej na admin@c5club.cz
Převzato a přeloeno z http://www.citroenet.org.uk
| |
|
|