ASR a brzdový asistent EVA | |
Brzdový asistent - systém EVA
Při běné jízdě je brdění progresivní a přímo závislé na síle kterou řidič působí na pedál, ale některé situace vyadují energické brdění. V mezních situacích je zapotřebí aby tlak v brzdovém systému vzrostl na maximum v co nejkratší době a zajistil tak krátkou brzdnou dráhu.Paradoxně, čím větší je rychlost zabrdění tím více sniuje setrvačnost jeho výkon. Proto byl Citroën C5 vybaven novým systémem krizového brdění EVA, který umoňuje znásobit brzdnou sílu v případě prudkého sešlápnutí pedálu. Při prudkém zabrdění uzavře ventil píst pevně spojený s pedálem a tím je významně zmenšena plocha mezi brzdovým pedálem a kapalinou a součastně s ní i reakční síla, tedy odpor pedálu který pociuje řidič. To znamená e se pedál rychleji posune a podtlakový posilovač zajistí vetší účinek a potřebné zpomalení je k dispozici velmi rychle. Systém EVA ve spojení se systémem ABS a REF zvyšuje účinnost brzdového systému o 20% a posouvá tak bezpečnost vozidel Citroën na samou špičku segmentu střední třídy. Brzdná dráha se díky tomuto systému zkrátí při rychlosti 100 km/h a o 25%.
Protiprokluzový systém ASR
Elektronický závěr diferenciálu ASR zabraňuje prokluzování jednoho z hnacích kol při rozjezdu, zrychlení nebo jízdě do kopce na vozovce, která dává levému i pravému hnacímu kolu jiné adhezní podmínky. ASR neustále prostřednictvím ABS přijímá a vyhodnocuje informace o otáčkách kol. Zaznamená-li hrozící protáčení, přibrzdí kolo tak, aby se jeho otáčky rovnaly otáčkám kola, které se neprotáčí. Systém tak ve spojení se systémem Hydractive 3 zvyšuje schopnost vozidla pohybu v terénu při zvýšené světlé výšce vozidla.
| |