Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL) upozorňuje řidiče na případné nechtěné opuštění jízdního pruhu. Firma Citroen vybavila svoje nové modely C4 a C5 systémem asistence řízení, který na dálnicích nebo rychlostních komunikacích umoňuje automatickou kontrolu neúmyslného přejetí dělicí čáry jízdního pruhu (AFIL), a to při rychlostech vyšších ne 80 km/h. Tento systém je aktivován v případě nepozornosti řidiče, který přejede dělicí čáru.
Princip jeho funkce je následující: dojde-li k přejetí dělicí čáry (plné nebo přerušované) a nenastalo-li přitom sepnutí směrového světla, infračervené snímače systému umístěné za předním nárazníkem situaci rozeznají a počítač potom řidiče na tuto skutečnost upozorní. Ten je varován vibrací na té straně sedadla, na které došlo k přejetí čáry. Řidič poté můe korigovat jízdní dráhu svého vozu. Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu lze aktivovat pomocí tlačítka umístěného na středovém panelu. V případě zastavení automobilu je jeho stav uloen do paměti počítače.
Co se za tímto výjimečným systémem skrývá? Šest infračervených snímačů detekujících vyjetí z jízdního pruhu je umístěno pod předním nárazníkem vozu, tři na obou stranách. Kadý z nich se skládá z vysílací infračervené diody a detekční buňky. Tento dokonalý systém snímačů detekuje bílé pruhy stejně dobře jako luté, červené nebo modré, kterými jsou vyznačeny dočasné jízdní pruhy v různých evropských zemích. Systém je rovně schopen rozlišovat podélné značení vozovky (plné nebo přerušované) a ostatní značení na vozovce: odbočovací šipky, údaje o nutné vzdálenosti mezi vozy a podobně. Zkrátka vůz Citroen se za řidiče nejen dívá, ale také velmi dobře „čte" z vozovky.
| |