Motor 2,2 HDi se zdvihovým objemem válců 2179 cm3 má maximální výkon 98 kW při 4000 ot/min a kroutící moment 317 Nm při 2000 ot/min. Motor poskytuje v rozsahu 1 200 - 3 800 ot/min minimálně 250 Nm, co je 80% maximálního točivého momentu, to zabezpečuje vysokou prunost a umoňuje konstruktérům nastavit převody tak aby vozidlo mohlo cestovat vysokou rychlostí při nízkých otáčkách, co má vliv na nízkou spotřebu, hlučnost a tvorbu emisí.
Vznětový čtyřválcový motor 2,2 HDi, ( DW12ATED) vyuívá vysokotlakové vstřikování paliva common rail (vstřikovací tlak 135 MPa). Motor vyuívá 16-ti ventilovou techniku s rozvodem DOHC (dvě vačkové hřídele). Od klikového hřídele je prostřednictvím ozubeného řemenu poháněna vačková hřídel výfukových ventilů, na které je další ozubené kolo - řetězové, odkud se pomocí řetězu pohání vačková hřídel sacích ventilů. Vačky působí na vahadélka s hydraulickými vymezovači vůle. Hlava válců je ze slitiny hliníku.
Sací systém s variabilním rozvodem vzduchu (Air manifold with variable swirl) optimalizuje vířivý pohyb vzduchu vstupujícího do válce. Systém má dva druhy sacích kanálů - šroubovité potrubí vytváří vířivý pohyb vzduchu, čím tangenciálně potrubí zabezpečuje plnění válce s vyšší účinností. Při nízkých otáčkách je tangenciální kanál pomocí klapky úplně uzavřený. Do válce se dostává vzduch pouze přes šroubovicový kanál. Tím se dosahuje lepší promíchání vzduchu se vstřikovaným palivem, čím klesá tvorba pevných částic. Klapka se otevírá v závislosti na otáčkách, teplotě a mnoství vstřikovaného paliva.
Mezní otáčky jsou 2100 min-1 při 80 C a vstřikované palivo 40 mg na jeden cyklus. Dno pístu má místo pro ventily a centrální dutinu - spalovací prostor vytvořený ve dně pístu, který podporuje víření vzduchu. Vysokotlaké vstřikování Common rail vyuívá společné vysokotlaké palivové potrubí, které rozvádí vysoký tlak od čerpadla Bosh ke vstřikovačům, ty jsou vybavené elektrohydraulicky ovládanými jehlami a pěti otvory pro vstřik paliva. Motor je přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrii lopatek a s mezichladičem stlačeného vzduchu.
Vibrace generované pohybem součásti motoru tlumí dvojhmotový setrvačník a dva vyvaovací hřídele v olejové vaně, které jsou poháněné klikovou hřídelí přes šikmé ozubení. Vyvaovací hmota se nachází v dolní poloze, kdy se dvojice pístů nachází v horní úvrati. Dalším unikátním a patentem chráněným řešením je systém na zpracování výfukových plynů s pohlcovačem pevných částic (FAP - Filtre a particules). Nízké provozní náklady zaručuje i interval výměny oleje, který je při pouití polosyntetického oleje typu TOTAL 10W40 prodlouený na 20 000 km.
| |