Tento nový motor 2.0 HDi 16V (DW10BTED4) je vybaven technologií Common Rail druhé generace s přímým vysokotlakým vstřikováním, vyniká neobyčejně tichým a kultivovaným projevem, navíc také velkou pruností v celém rozsahu otáček.
Motor HDi se zdvihovým objemem 1 997 cm' dosahuje maximálního výkonu 100 kW (138 k) při 4 000 ot./min a dává maximální točivý moment 320 Nm při 2.000 ot./min. Vysoký točivý moment ji při niších otáčkách je základní charakteristikou tohoto motoru. Křivka točivého momentu je "plochá" s hodnotou převyšující 270 Nm mezi 1.700 a 3 500 ot./min. Uvedené hodnoty garantují vysokou výkonnost motoru za všech okolností. Hluk vydávaný motorem byl sníen zvýšením teploty ve spalovací komoře pomocí systému pilotního vstřikování (předvstřikování). Struktura bloku motoru byla zesílena přidáním eber na základě počítačové analýzy bloku. Vše je doplněno systémem protihlukového zapouzdření motoru. Tak je sníena hlučnost a neádoucí vibrace.
Motor je vybaven turbokompresorem Garret, který zajišuje proměnlivý tlak přeplňování od 0,95 do 1,3 barů a mezichladičem stlačeného vzduchu. Například na dálnici, při stabilizované rychlosti, tlak turbokompresoru poklesne, čím je dosaeno úspory ve spotřebě. Kvalita spalování a nízká spotřeba umonily drastické omezení emisí.
Plně elektronicky přímé čtyřbodové vstřikování pod velmi vysokým tlakem, umoňuje optimální řízení dávkování směsi palivo-vzduch za všech provozních podmínek. Také dochází k extrémně jemnému rozprášení paliva v komoře, a tak dochází ke kompletnímu a homogennímu spalování. Navíc optimalizace architektury motoru, odlehčení některých komponentů (zejména pohyblivých), a sníení tření silně přispělo ke sníení spotřeby, emisí a hlučnosti. Před výfukovým potrubím je montovaná ohebná část s délkou 220mm.Umoňuje pohyby agregátu vůči karosérií. Při venkovních teplotách nad bodem mrazu se motor startuje bez nahavení právě díky vysokotlakému vstřikování.
Mezi jeho hlavní charakteristiky patří: -řadový čtyřválec s litinovým blokem a 16ventilovou hlavou z hliníkové slitiny
-vysokotlaké přímé vstřikování nafty se společnou rampou
-systém Common-Rail typu Siemens SID 803 s tlakem paliva a 1600 bar
-velmi přesné piezzoelektrické vstřikovače dovolují hned několik vstřiků paliva během jednoho cyklu
-plně elektronické řízení vstřikování i všech ostatních funkcí motoru řídí jednotka spolupracující s dalšími „elektronickými mozky“ vozidla prostřednictvím multiplexní sítě CAN
-přeplňování je zajištěno výfukovým turbodmychadlem Garett s variabilní geometrií, tedy nastavováním statorových lopatek turbíny.
-dvojitý setrvačník s odpruením pomocí dvou obvodových pruin (jako u 2.2 HDi) má mechnismus automatického vymezování vůle v souvislosti s opotřebováním spojkového obloení
-namontován je filtr na částice FAP s intervalem výměny 120 000 km.
Vozy s motorem 2.0 HDI 16V (100 kW) jsou vybaveny novou šestistupňovou převodovkou (ML6C) s manuálním řazením rychlostních stupňů. Prostorové řešení nového ústrojí umonilo zachovat původní rozměry pětistupňové varianty a celková hmotnost se proti převodovce ML5C zvýšila jen o 4 kg. Synchronizační spojky jsou u prvních dvou převodových stupňů ztrojené, u třetího zdvojené. Zpětný chod je rovně plně synchronizovaný.
HLAVNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE MOTORU
Zdvihový objem 1 997 cm3,
Vstřikování Common Rail – HDi
Vrtání x zdvih 85 x 88 mm,
počet válců / ventilů 4 / 16
Maximální výkon 100 kW (136 k) při otáčkách 4000/min
Maximální točivý moment 320 N.m při otáčkách 2000/min
Přeplňování Turbodmychadlo GARRETT
Emisní předpis EURO 3, EURO 4
Filtr na částice FAP
| |