Automatické převodovky v C5 | |
V celé produktové řadě Citroënu C5 se můeme setkat s 3 typy převodovek: AL4, 4HP20 a AM6.
Zde si představíme základní informace o automatických předovodkách (dále jen AP), o údrbě a servisu, zde nebudeme zbytečně zabíhat do podrobné rozborky.
Stručný popis AP:
Poloha "P" : Parking (doporučujeme pouívat s ruční brzdou)
Poloha "R" : Zpětný chod
Poloha "N" : Neutrál (pouze, pokud vůz stojí, při jízdě se AP na "N" dostatečně nemae)
Poloha "D" : Vyuívání 4 (či 6ti) převodových stupňů v automatickém samopřizpůsobivém reimu)
Poloha "M" : Sekvence (tato poloha umoňuje řidiči ručně zvolit převodové stupně v impulzním reimu přitaením " M - " nebo odtlačením " M + " volicí páky)
Všechny automatické převodovky jsou háklivé na olej, jeho kvalitu a mnoství. Časem kadý olej degraduje a proto je potřeba olej v AP pravidelně měnit.
Olej se mění vdy po částech, nebo není moné jej všechen z AP vylít. Kadá převodovka má svůj interval pro výměnu oleje (viz níe) a je potřeba jej dodrovat.
Po koupi ojetého vozu doporučujeme co nejrychleji provést výměnu oleje v AP!
Jak se AP nemá chovat:
AP v dobré kondici neškube (při podřazení či přeřazení), řadí plynule, bez rázů. Při plynulé jízdě není řazení skoro vůbec cítit.
Nejčastější smrtí AP jsou spálené lamely. Kdy se spálí lamely, olej se zaneřádí, zacpe se (v případě AP s filtrem se zacpe filtr) a přestane řadit. Většinou do tohoto stavu se dostane AP po vychladnutí.
Tahání vozu s AP:
Vůz s AP je moné tahnout na vlečném laně jen omezenou rychlostí a omezený počet km. V poloze "N" nedochází k dostatečnému mazání AP, převodovka se dostatečně mae jen za chodu, a AP by se mohla nenávratně poškodit. Proto, prosím, dodrujte tyto limity:
AL4: Nepřekročit rychlost 50 km/h, nejet na vzdálenost delší ne 50 km
4HP20: Nepřekročit rychlost 70 km/h a vzdálenost max 100 km
AM 6: Nepřekračovat rychlost 70km/h a vzdálenost max 100km.
Typy AP a návod na výměnu oleje:
Většina problémů s AP vychází ze špatného servisování. O AP se šíří různé fámy (bohuel i v některých oficiálních servisech) jako například, e v převodovce je doivotní náplň. Díky této mylné informaci Vás třeba v servisu nijak neupozorní na nadcházející výměnu a pokud se sami na výměnu oleje zeptáte, někde si i poklepají na čelo. Určitě se nenechejte odradit a raději zvolte servis, kde oleje mění.
AL4
AP AL4 nalezneme v motorizacích:
C5 I (01-04) 2.0i, 1.8i, 2.0hpi, 2.0HDi
C5 II (04-07) 2.0i
C5 (od 08) 2.0i
AL4 je čtyřstupňová převodovka s moností sekvenčního řazení. Jako jediná je vybavená takzvaným "oil counterem" (doslova přeloeno odpočítávání oleje), co je systém, který sám upozorní na výměnu oleje. Vozidlo samo zahlásí, e je potřeba olej vyměnit. Často se stává, e v servisu oil counter pouze resetují a olej nemění. Olej degraduje a neplní svou funkci a dojde k poškození AP. Proto po koupi olej vyměnte společně s ostatníma provozníma kapalinama a resetujte oil counter.
4HP20
AP 4HP20 nalezneme v motorizacích:
C5 I (01-04) 3.0i, 2.2HDi
C5 II (04-07) 2.2HDi (ne biturbo)
4HP20 je té 4 stupňová AP s moností sekvence, je konstručně stavěná na vyšší kroutící moment, proto ji nalezneme v silnějších motorizacích C5. Tato převodovka nemá ádnou indikaci výměny oleje, proto bývá nejčastěji postihnuta špatnou údrbou. Servisní interval pro výměnu oleje je 40 tisíc km. Pokud is nejste jisti, zda-li předchozí majitel olej měnil, proveďte výměnu ve zkrácených intervalech (například současně s motorovým olejem).
AM6
C5 II (04-07) 2.2HDi biturbo, 2.0HDi, 3.0i
C5 III (od 08) krom 2,0i všechny ostatní motorizace
AM6 je jediná 6ti stupňová převodovka v Citroënu C5, takté se sekvencí a bez indikace opotřebení oleje, servisní interval výměny oleje 60tisíc km (není ověřeno).
Jaké oleje do AP?
AL4 + 4HP20: ESSO LT 71141 (v Citroënu označený jako ND 973622)
AM6: : ESSO JWS 3309 (v Citroënu označený jako ND 9980.D4), Lze nahradit například olejem od Mobilu ATF 3309, ESSO je někdy špatně dostupné pro maloodběratele. .
Postup při výměně oleje v AL4 a 4HP20 a AM6:
Výměna oleje v AP není jednoduchá, jako například výměna oleje v manuálu (vypustím a naleju 1,8 litru).
Vyaduje připojení vozidla na diagnostiku, proto je vhodnější vyhledat servis (například na www.CCCA.cz ), pokud máte prostředky a troufáte si, zde je, jak na to:
Vypuštění oleje:
Olej z převodovky musí být vypouštěn zahřátý (nejméně 60 °C), aby se odstranily nečistoty v oleji, demontujeme vypouštěcí uzávěr, vytečou přiblině 3 litry oleje (pokud méně a nebo olej extrémně zapáchá spáleninou a je černý, je dlouho za svou ivotností!). Olej vypouštíme z nenastartovaného vozidla!
Naplnění oleje:
Namontujeme vypouštěcí uzávěr s novým těsněním a utáhnem ( 4 ± 0,8 m.daN ). Demontujeme uzávěr plnícího otvoru a zde je potřeba trochu improvizovat, co se plnícího trychtýře týká, v Citroënu na to mají speciální přípravek. Dolejeme přiblině 3 litry a zapneme diagnostiku.
Kontrola hladiny oleje:
Auto kontrolujeme ve vodorovné poloze, demontujeme uzávěr plnícího otvoru a dolijeme cca 0,5 litru oleje. Zařadíme všechny polohy (se stlačenou brzdou) a pak zařadíme P, motor běí na volnoběh a kdy teplota oleje dosáhne 60°C (na diagnostice uvidíme přesnou teplotu), můeme upravit hladinu oleje v AP.
Demontujeme uzávěr pro kontrolu hladiny (pozor na ohřáté komponenty a horký olej!) a pozorujeme, co se děje. Pokud olej teče pramínkem, necháme jej téct, dokud nezačne odkapávat, jak kape, můeme dírku zavřít (moment 2,4 m.daN).
Pokud olej neteče, vypneme motor, dolijeme zase cca 0,5 litru a opakujeme proces, dokud nebude olej odkapávat.
NIKDY neměnte olej "podle oka".
AP je velmi citlivá na mnoství oleje, pokud jej dát moc, bude se přehřívat, pokud jej dáte málo, AP si pošlete pod kytičky. Proto je výměna oleje zaloena na objemu oleje v AP za určité teploty!
| |