Jméno
Password
Trvale přihlásit 
Nová registrace
Èesky English
Vyhledávání
Rozšírené ...

 

 Category: / Articles & Guides /

 

Automatické převodovky v C5



V celé produktové řadě Citroënu C5 se můžeme setkat s 3 typy převodovek: AL4, 4HP20 a AM6.
Zde si představíme základní informace o automatických předovodkách (dále jen AP), o údržbě a servisu, zde nebudeme zbytečně zabíhat do podrobné rozborky.



Stručný popis AP:

Poloha "P" : Parking (doporučujeme používat s ruční brzdou)
Poloha "R" : Zpětný chod
Poloha "N" : Neutrál (pouze, pokud vůz stojí, při jízdě se AP na "N" dostatečně nemaže)
Poloha "D" : Využívání 4 (či 6ti) převodových stupňů v automatickém samopřizpůsobivém režimu)
Poloha "M" : Sekvence  (tato poloha umožňuje řidiči ručně zvolit převodové stupně v impulzním režimu přitažením " M - " nebo odtlačením " M + " volicí páky)

Všechny automatické převodovky jsou háklivé na olej, jeho kvalitu a množství. Časem každý olej degraduje a proto je potřeba olej v AP pravidelně měnit.
Olej se mění vždy po částech, nebo není možné jej všechen z AP vylít. Každá převodovka má svůj interval pro výměnu oleje (viz níže) a je potřeba jej dodržovat.
Po koupi ojetého vozu doporučujeme co nejrychleji provést výměnu oleje v AP!


Jak se AP nemá chovat:

AP v dobré kondici neškube (při podřazení či přeřazení), řadí plynule, bez rázů.  Při plynulé jízdě není řazení skoro vůbec cítit.
Nejčastější smrtí AP jsou spálené lamely. Když se spálí lamely, olej se zaneřádí, zacpe se (v případě AP s filtrem se zacpe filtr) a přestane řadit. Většinou do tohoto stavu se dostane AP po vychladnutí.


Tahání vozu s AP:

Vůz s AP je možné tahnout na vlečném laně jen omezenou rychlostí a omezený počet km. V poloze "N" nedochází k dostatečnému mazání AP, převodovka se dostatečně maže jen za chodu, a AP by se mohla nenávratně poškodit. Proto, prosím, dodržujte tyto limity:

AL4: Nepřekročit rychlost 50 km/h, nejet na vzdálenost delší než 50 km
4HP20: Nepřekročit rychlost 70 km/h a vzdálenost max 100 km
AM 6: Nepřekračovat rychlost 70km/h a vzdálenost max 100km.


Typy AP a návod na výměnu oleje:


Většina problémů s AP vychází ze špatného servisování. O AP se šíří různé fámy (bohužel i v některých oficiálních servisech) jako například, že v převodovce je doživotní náplň. Díky této mylné informaci Vás třeba  v servisu nijak neupozorní na nadcházející výměnu a pokud se sami na výměnu oleje zeptáte, někde si i poklepají na čelo. Určitě se nenechejte odradit a raději zvolte servis, kde oleje mění.


AL4

AP AL4 nalezneme v motorizacích: 
C5 I (01-04)  2.0i, 1.8i, 2.0hpi, 2.0HDi
C5 II (04-07) 2.0i
C5 (od 08) 2.0i


AL4 je čtyřstupňová převodovka s možností sekvenčního řazení. Jako jediná je vybavená takzvaným "oil counterem" (doslova přeloženo odpočítávání oleje), což je systém, který sám upozorní na výměnu oleje. Vozidlo samo zahlásí, že je potřeba olej vyměnit. Často se stává, že v servisu oil counter pouze resetují a olej nemění. Olej degraduje a neplní svou funkci a dojde k poškození AP. Proto po koupi olej vyměnte společně s ostatníma provozníma kapalinama a resetujte oil counter.


4HP20

AP 4HP20 nalezneme v motorizacích:
C5 I (01-04) 3.0i, 2.2HDi
C5 II (04-07) 2.2HDi (ne biturbo)


4HP20 je též 4 stupňová AP s možností sekvence, je konstručně stavěná na vyšší kroutící moment, proto ji nalezneme v silnějších motorizacích C5. Tato převodovka nemá žádnou indikaci výměny oleje, proto bývá nejčastěji postihnuta špatnou údržbou. Servisní interval pro výměnu oleje je 40 tisíc km. Pokud is nejste jisti, zda-li  předchozí majitel olej měnil, proveďte výměnu ve zkrácených intervalech (například současně s motorovým olejem).

AM6

C5 II (04-07) 2.2HDi biturbo, 2.0HDi, 3.0i
C5 III (od 08) krom 2,0i všechny ostatní motorizace

AM6 je jediná 6ti stupňová převodovka v Citroënu C5, taktéž se sekvencí a bez indikace opotřebení oleje, servisní interval výměny oleje 60tisíc km (není ověřeno).



Jaké oleje do AP?

AL4 + 4HP20
: ESSO LT 71141 (v Citroënu označený jako ND 973622)
AM6: : ESSO JWS 3309 (v Citroënu označený jako ND 9980.D4), Lze nahradit například olejem od Mobilu ATF 3309, ESSO je někdy špatně dostupné pro maloodběratele. .








Postup při výměně oleje v AL4 a 4HP20 a AM6:


Výměna oleje v AP není jednoduchá, jako například výměna oleje v manuálu (vypustím a naleju 1,8 litru).
Vyžaduje připojení vozidla na diagnostiku, proto je  vhodnější vyhledat servis (například na www.CCCA.cz ), pokud máte prostředky a troufáte si, zde je, jak na to:

Vypuštění oleje:
Olej z převodovky musí být vypouštěn zahřátý (nejméně 60 °C), aby se odstranily nečistoty v oleji, demontujeme vypouštěcí uzávěr,  vytečou přibližně 3 litry oleje (pokud méně a nebo olej extrémně zapáchá spáleninou a je černý, je dlouho za svou životností!). Olej vypouštíme z nenastartovaného vozidla!

Naplnění oleje:
Namontujeme vypouštěcí uzávěr s novým těsněním a utáhnem ( 4 ± 0,8 m.daN ). Demontujeme uzávěr plnícího otvoru a zde je potřeba trochu improvizovat, co se plnícího trychtýře týká, v Citroënu na to mají speciální přípravek. Dolejeme přibližně 3 litry a zapneme diagnostiku.

Kontrola hladiny oleje:
Auto kontrolujeme ve vodorovné poloze, demontujeme uzávěr plnícího otvoru a dolijeme cca 0,5 litru oleje. Zařadíme všechny polohy (se stlačenou brzdou) a pak zařadíme P, motor běží na volnoběh a když teplota oleje dosáhne 60°C (na diagnostice uvidíme přesnou teplotu), můžeme upravit hladinu oleje v AP.
Demontujeme uzávěr pro kontrolu hladiny (pozor na ohřáté komponenty a horký olej!) a  pozorujeme, co se děje. Pokud olej teče pramínkem, necháme jej téct, dokud nezačne odkapávat, jak kape, můžeme dírku zavřít (moment 2,4 m.daN).
Pokud olej neteče, vypneme motor, dolijeme zase cca 0,5 litru a opakujeme proces, dokud nebude olej odkapávat.

NIKDY neměnte olej "podle oka".

AP je velmi citlivá na množství oleje, pokud jej dát moc, bude se přehřívat, pokud jej dáte málo, AP si pošlete pod kytičky. Proto je výměna oleje založena na objemu oleje v AP za určité teploty!






Od views 57977 x.

  
Users online  
Newest posts  
Advertising  
Pictiures  
Š 2007-2017 :: by c5club,optimalizováno pro rozlišení 1024x768, Firefox, Kontakt/Administrator